Stopte met het eind van de 2e wereldoorlog ook de Jodenvervolgingen?

Toegevoegd na 9 minuten:
En dan bedoel ik echt de vervolgingen die te maken hadden met de 2e wereldoorlog.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Antisemitisme (joden haat) Bestaat al heel lang, en bestaat nu nog steeds. Hitler was het schoolvoorbeeld van een Antisemitist, hij gaf de joden de schuld van dat het slecht ging met Duitsland en vond dat ze moesten worden vermoord. Zo ontstonden er razia's die Joden afvoerden naar concentratie kampen of die joden meteen dooden.

Maar Jodenhaat was er daarvoor dus ook al geweest. Het gaat eigenlijk bijna altijd zo; De Joden zijn eerst nog wel welkom in een land en daarna krijgen de joden de schuld van alles en worden ze veelal vermoord of verdreven.
lees maar na in de geschiedenis boeken!

het slaat natuurlijk nergens op dat de joden vaak ergens de schuld van krijgen, maar elke samenleving kent zijn zondebokken...
zo zie je nu in Nederland met Wilders dat wij ons tegen de marrokanen gaan richten en dat wij hun overal de schuld van geven. Dit is niet goed!

Toegevoegd na 14 minuten:
Volgens mij niet. Gealliëerde landen en neutrale landen hadden in die tijd geen Joden-haat, het was zelfs zo dat het volk de joden beschermde, denk maar aan onderduikers en dergelijke (er waren natuurlijk ook NSB'ers die de Joden veelal verraaden maar die deden dat veelal voor het geld en dergelijke dat de Duitsers daarvoor boden). Maar in principie waren eigenlijk alle europese landen niet Joden-hatend, dus was er ook geen reden tot joden-vervolging. het was eigenlijk alleen Hitler en zijn aanhangers die zondebokken nodig hadden voor de slechte gang van zaken in Duitsland (gehandicapten werden ook aangewezen als oorzaak van problemen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad goed antwoord, maar ik doelde eigenlijk op de vervolgingen die te maken hadden met de 2e wereldoorlog. Beetje onduidelijk

Andere antwoorden (2)

In de Sovjet-Unie is zeker onder Stalin nog wel sprake geweest van allerlei discriminerende maatregelen die soms de dood tot gevolg hadden en eigenlijk is het ook in Rusland nooit opgehouden. Er is dan wel geen sprake van directe vervolging zoals onder Hitler, maar wel van uitsluiting en rechtsongelijkheid, het is alleen niet wettelijk geregeld en volgens de regeringen bestaat/ bestond het dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Niet alleen in Rusland. Ook in veel landen, zoals Syrië zijn er Joden vervolgd. En veelal geëxecuteerd, onder het mom van spionage voor Israel, of andere bedenksels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die stalin was een raar mannetje, zomaar mensen ergens de schuld van geven en executeren... Maar er zijn nog veel landen te noemen...
Jodenvervolging is van alle tijden en in verschillende gradaties en dat zal altijd zo blijven. Een niet Jood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik doel nog steeds op de vervolgingen die direct te maken hadden met de 2e wereldoorlog (denk aan de concentratiekampen etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
concentraties kampen werden meteen opgeheven.