De swastika, ook wel bekend als hakenkruis, is een symbool in de vorm van een kruis met aan alle uiteinden een haak. Het is een vaak gebruikt symbool, zo is het het heiligste teken uit het hindoeïsme en jaïnisme en wordt het tevens gebruikt in het boeddhisme. Het symbool (卐) komt echter ook voor op vroeg-christelijke graftomben in de catacomben bij Rome, op Griekse en Romeinse mozaïekvloeren uit de oudheid en op houten klompen van Noorse Vikingen uit de vroege Middeleeuwen. Sinds de Tweede Wereldoorlog is het hakenkruis in westerse landen vooral een symbool geworden van de nazi's.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik maakte vorig jaar een reis door India, Nepal, Tibet, en China. Ben in heel wat eeuwenoude kloosters e.d. geweest waar deze symbolen gewoon in mozaïeken stonden in bv. de vloer. In eerste instantie keek ik daar als westerling wat vreemd naar (ook al wist ik dat het heel wat anders was dan het nazi-hakenkruis), maar het 'wende' snel ... Dat het ook al in oude afbeeldingen in de Westerse wereld voorkwam, wist ik overigens niet. Plusje.
Antoni
10 jaar geleden
+ 1 voor je antwoord! De links mogen er wel bij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Swastika_(symbool) en http://nl.wikipedia.org/wiki/Swastika Op die sites is nog meer te lezen, voor wie dat wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de swastika is wel iets anders dan de hakenkruis van de nazi's.
de hakenkruis is namelijk een swastika maar dan in een hoek van 45 graden (volgens mij)
corzijlstra
10 jaar geleden
Ik meen mij te herinneren, dat fans van The Rolling Stones dat symbool ook gebruikten, maar dan had dat een heel andere betekenis dan waarvoor de nazi's het gebruikten. Waarvoor dat was, weet ik niet meer, maar ik denk voor een vredesideaal of zo. Wie weet hier meer van?