Wat was het verschil tussen de 'normale' Hitlergroet en de groet die Hitler zelf deed?

Meestal werd de Hitlergroet gedaan met gestrekte arm en schuin/recht vooruit. Maar soms deed Hitler hem zelf met gebogen elleboog en hand ter hoogte van zijn kin. Wat was het verschil? Had het iets te maken met status? Dit is iets wat me opviel toen ik een aantal documentaires keek.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
kierkegaard47
10 jaar geleden
,Ik weet het niet zeker (vandaar reactie ipv antwoord), maar hij als "Führer" wèrd gegroet met de Hitlergroet. Zijn eigen versie van de Hitler groet week af, omdat hij de enige was die de groet "in ontvangst" nam. Er is ook een beroemde filmgrap aan die hieraan raakt, uit een Amerikaanse film die nog tijdens WO2 (1942 - sein oder nicht sein) uitkwam. Hitler komt ergens op bezoek, en al van verre hoor je in het gebouw (eerst zachtjes omdat het nog ver weg is, en daarna steeds dichterbij, alle personeel "Heil Hitler!" roepen. Dan komt de man de kamer zelf binnen, en alle aanwezigen, alsof ze marionetten met springveren in hun ledematen hebben, springen als één man overeind : "Heil Hitler!". Waarop "hitler" een uiterst slap en ongeïnspireerd handje een beetje omhoog heft: "Ich heil mich selbst!"

Antwoorden (1)

Eigenlijk was het een gebaar dat minachting uitdrukte. Iedereen moest de 'volle' groet uitbrengen, en hij wapperde maar wat. Je kunt het een beetje vergelijken met voor een koning buigen; de koning hoeft niet terug te buigen, want hij staat boven zijn volk.
Overigens zag je die halve groet ook bij veel van zijn naaste medewerkers, zoals Goebbels, Göring en Himmler. Als je echt in Hitlers 'in crowd' zat, hoefde je je op dat punt niet meer helemáál uit te sloven.

Ik heb pas een heel interessant boek gelezen over de hitlergroet. Het is niet eenvoudig geschreven, maar er staan echt dingen in waarvan ik dacht: zo heb ik er nog nooit tegenaan gekeken. De schrijver legt uit waarin deze groet fundamenteel verschilt van andere begroetingsvormen, en waarom hij een grote rol heeft gespeeld bij de opkomst van het derde rijk. Dus als je er de puf voor hebt: beslist de moeite waard. Maar mij kostte het véél moeite, hoor. Het was een soort studie in boekvorm, en sommige zinnen liepen wel een halve bladzijde door. Ik zal er eentje voor je overtypen, dan heb je een beetje beeld. Het boekje heet 'Der deutsche Gruß' en is geschreven door Tilman Allert. ISBN 978-3-15-020191-6.
Hier komt een zin, dan kun je bepalen of je het geld ervoor over hebt om dit boekje te kopen (het is niet dik; 119 bladzijden).

Ein Schwur verpflichtet auf eine bedingungslose Treue, darauf, die Beziehung angesichts eine prinzipiell mögliche, durch moralische Schwäche oder Unaufmerksamkeit entstehenden Trübung ihrer Verbintlichkeit enttäuschungssicher zu machen.

(En dit is dan een van de kortere zinnen.)
Maar wél een heel interessant boekje!

'