Wat betekende de ivoren beeldjes die vooral in graven werden gevonden in egypte?

Er zijn vooral vruchtbaarheids beeldjes en amuletten gevonden in graven langs de neil.
maar wat betekende deze ivoren beeldjes?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De Egyptenaren geloofden dat hun doden, vooral wanneer ze gemummificierd werden, naar een andere wereld gingen en daar eeuwig door leefden. Het leven in die andere wereld was vergelijkbaar met dat van de wereld vóór het sterven en daarom gingen ze er ook vanuit dat de overledene daar dezelfde behoeften zou hebben, zonder de grafgiften zouden ze in het hiernamaals niet kunnen 'overleven'. In graftombes werd dan ook veel voedsel (soms verbrand en als as ) en drank bijgezet. Maar ook gebruiks objecten als kleding, gereedschap, wapens en soms zelfs bedienden/slaven gingen mee het graf van hun meester in om hem na de dood verder te dienen.

Beeldjes en amuletten waren vooral magische objecten, en ook dáár aan had de overledene behoefte. Amuletten waren zeer belangrijk, vooral omdat ze een voor iedereen betaalbare bron van beschermende magie waren. Amuletten moesten beschermen tegen ziekten en ander onheil. Ook dat zou in een eeuwig leven na de dood onmisbaar zijn. Populaire amuletten waren die in de vorm van een scarabee (mestkever) die onderandere stond voor wijsheid, vruchtbaarheid en onsterfelijkheid.

Beeldjes konden natuurlijk verschillende betekenissen hebben, zoals het woord al zegt staan vruchtbaarheidsbeeldjes voor vruchtbaarheid... misschien dacht men dat in het leven na de dood nog kinderen verwekt konden worden? Wie weet. Veel bekendere beeldjes zijn trouwens de oeshabti beeldjes: beeldjes in de vorm van een sarcofaag die de overledenen moest voorstellen. Het zou hebben gediend als een soort magisch alter-ego in het hiernamaals.
Ivoor was trouwens helemaal niet zo'n standaard materiaal voor grafgiften, beeldjes en amuletten werden meestal van andere materialen gemaakt zoals hout, steen en aardewerk.