Waarom is de aanval op de kust van Normandië 'D-Day' genoemd?

Leg in het kort uit waarom de aanval op de kust van Normandië juist deze naam kreeg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt een beetje of je zelf geen zin hebt om je te verdiepen in je huiswerk....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
.... inderdaad, juist door de letterlijke overname van de vraag val je door de mand!

Antwoorden (2)

De termen D-Day en H-Hour worden gebruikt om respectievelijk de dag en het uur aan te duiden waarop een operatie zal plaatsvinden. De letters zijn afgeleid van de Engelse woorden waarvoor zij staan: "D" voor "day" en "H" voor "hour" (uur). "H-Hour" wordt daarom in het Nederlands wel vertaald als uur U. Er is slechts één D-Day en één H-Hour voor alle deelnemende troepen die aan dezelfde operatie deelnemen.

Deze termen kunnen ook gebruikt worden in combinatie met plus- en mintekens. Hiermee wordt dan de tijd ná of de tijd vóór de operatie aangeduid. Voorbeelden: H-3 betekent 3 uur voor H-hour, D + 3 betekent 3 dagen na D-Day, H + 75 minuten betekent 1 uur en 15 minuten na H-hour enzovoort.

Men gebruikt deze termen bij het plannen van militaire operaties waarvan men de datum waarop deze plaats gaat vinden nog niet heeft vastgesteld of als de datum nog niet bekend mag worden.

Andere verklaringen van de naam D-Day zijn Decision Day (Beslissingsdag) of Disembarcation Day (uitlaaddag) of Demolition day, dit zijn echter backroniemen.

De bekendste D-Day is dinsdag 6 juni 1944, de datum van de geallieerde operatie Overlord, de landingen in Normandië. Het was de grootste amfibische invasie in de geschiedenis en het begin van de bevrijding van West-Europa. In Oost-Europa waren de Duitsers al aan het verliezen van de Sovjet-Unie en twee dagen daarvoor was Rome veroverd.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel even bron vermelden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/D-Day
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook niet bepaald 'kort'...
Decision day. De reden is dat de bevrijding in Europa af zou hangen van het slagen van de landing. Daar waren de Duitsers zich ook van bewust. Rommel was dan ook van mening dat de geallieerden op de stranden terug in zee gedreven moesten worden. Net zoals bij Dieppe waar eerder een landing was uitgevoerd die jammerlijk mislukte.