Nee, rond 1800 hadden de Fransen hun plannen in Amerika een rijk te stichten opgegeven en besloten de gebieden aan de Verenigde Staten te verkopen, een staat ide ze hadden geassisteerd (financieel, militair en politiek) bij de onafhankelijkheidsooorlog tegen de Engeland. Het hebben van kolonien is niet altijd erg winstgevend en zorgt voor een grote druk op de staat zelf. Ik meen dat de Nederlandse staat ook moest bijleggen bij de vorming van de kolonie Indonesie. Tijdens de 17e eeuw werd de min of meer onafhankelijke VOC gewoon rijk door het afdwingen van handelsmonopolies in het verre Oosten zonder verder iets aan de ontwikkeling van een staat te doen (ze gaven plaatselijke sultans gewoon een "offer you cannot refuse". Pas in het einde van de in de eerste helft van de 19e eeuw werden vele gebieden daadwerkelijk onder bestuur gebracht (militaire veroveringen van het KNIL) en hadden de Nederlanders ook politieke macht en verantwoordelijkheden (regenten). Frankrijk heeft er in het geval van de Amerikaanse gebieden er uiteindelijk vanaf gezien die weg op te gaan. Er was toen geen specifieke oorlogsdreiging en als dat al zo was, dan was het technisch geen burgeroorlog geweest.
Binnen de Verenigde Staten waren er natuurlijk allerlei bezwaren en groeperingen die tegen deze wijze van gebiedsuitbreiding waren, maar die waren politiek van aard. Er is in die twisten op geen enkel moment sprake geweest van een burgeroorlog of afscheiding. Het was gewoon een politieke zaak in het huis van afgevaardigden, dat met twee stemmen verschil instemde met de aankoop.
De oorlogen die er rond 1800 waren in Amerika waren lokale veroveringsoorlogen tegen oorspronkelijke Amerikaanse volkeren, maar dat was op vrij kleine schaal en ook deze oorlogen werden niet als burgeroorlogen gezien.
Een veel grotere weerstand kwam later tijdens de oorlog met Mexico waarbij Amerika uiteindelijk een gigantisch gebied erbij veroverde tegen de zeer zwakke Mexicaanse staat (soldaten nog bewapend met musketten). Men denkt dat deze oorlog wel aan de wortels van de Amerikaanse burgeroorlog ligt, het bleek mogelijk met militair ingrijpen grote successen te behalen en vele generaals in de burgeroorlog hadden hun sporen verdiend in de Mexicaanse oorlog, ongeveer zoals WW2 zijn wortels had in WW1.