Heel kort: Met een stoommachine kan je sneller steenkool mijnen; door stoommachines heb je meer steenkool nodig...

Dat is natuurlijk erg kort door de bocht.
Dankzij de stoommachine werd niet alleen de mijnbouw efficiënter maar ook de productie industrie. Die laatste had nu heel wat meer kracht dan die van arbeiders en de wind maar ook heel veel meer grondstoffen waardoor mechaniseren ineens aantrekkelijker werd. Het is immers niet zinnig om je productie drastisch te verhogen als je toch de grondstoffen niet hebt. Met het efficiënter worden van de mijnbouw werden ook lagen grondstoffen beschikbaar die niet eerder rendabel waren.

Je kan wel een machine maken die meer grondstoffen laat delven in je mijnen maar daar win je niks mee als je die grondstoffen vervolgens niet gebruikt. Juist het beschikbaar komen van goedkoper metaal en brandstof maakte ook het machines aantrekkelijker en door het aansluiten van een stoommachine: veel sneller.

Bedrijven waarbij eerste machines niet aantrekkelijk waren door de enorme kosten en de beperkte productie winst konden die nu wel veroorloven. Bedrijven konden daardoor ineens meer produceren en hadden dus ook meer grondstoffen nodig. Dit proces ging ook heel erg snel. In enkele jaren werden hele landen omgevormd van agrarisch naar industrieel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de stoommachines was het noodzakelijk om grondstoffen als steenkool uit de mijnen te delven. Als de industrie aantrok werd er dus meer geproduceerd door de machines en was er dus meer steenkool nodig. Dit is puur vraag en aanbod!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andersom kan het ook. De eerste stoommachines werden gebruikt om water uit mijnen te pompen, hoe dieper men ging, hoe meer water er in de mijn kwam te staan en hoe sterker de stoommachines moesten worden om het water eruit te pompen. En daarbij hadden stoommachines natuurlijk die kolen nodig.