Piraten en kapers zijn niet dezelfde soorten personen. Het is wel zo dat veel kapers later piraat werden. Ook werden een heleboel piraten kaper. Maar, en dat wordt nogal eens vergeten, veel kapers dienden ook bij de marine of de handelsvloot.

Een kaper kreeg zijn aanstelling van de overheid. Hij opereerde alleen in oorlogstijd tegen de vijanden van zijn land. Een kaper erkende dus het gezag en diende dit zelfs. Zijn acties waren duidelijk gericht tegen de schepen van de vijand.

Een piraat erkent helemaal geen gezag, werkt voor zichzelf en valt elk willekeurig schip aan. Piraten zeggen meestal ook dat ze geen koning of vorst kennen. Daarom hebben ze ook eigen vlaggen. Vanaf begin 18e eeuw zijn dat veelal zwarte vlaggen met symbolische tekens van doodshoofden en zandlopers erop. Kaperschepen hebben vaak de zogenaamde bloedvlag en een stadsvlag aan de mast hangen.

Andere verschillen tussen kapers en piraten zijn bijvoorbeeld dat kapers in loondienst waren. Piraten leven alleen van buit. Aan boord van een kaperschip had de bemanning zich aan dezelfde discipline (en rangen) te onderwerpen als bij de marine. Piraten maken zelf de dienst uit. Zelfs de kapitein is niet zeker van de kooi in zijn kajuit. Een kaperschip was altijd van een reder. Piraten bezitten met z'n allen het schip.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een piraat opereert op eigen houtje, een kaper met toestemming van een land. Althans dat was het oude onderscheid. Nu is het verschil dat je wel schipskapers hebt, maar geen vliegtuigpiraten (en wel vliegtuigkapers).

Kaper of piraat?[bewerken]

Kapen was misschien de facto maar niet de jure hetzelfde als piraterij of zeeroverij. Een kaper overviel schepen van landen, die met zijn land in oorlog waren. Zijn kaperbrief was in essentie een piraterij-vergunning, welke hem beschermde tegen vervolging wegens piraterij, echter alleen in het land dat de kaperbrief had uitgevaardigd. Werd de kaper door de vijand gearresteerd, dan volgde meestal een veroordeling tot de doodstraf wegens piraterij .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaper#Kaper_of_piraat.3F