Neen, ik vond dit op internet:

Bij de fundering van bijvoorbeeld de Oude Kerk in Amsterdam werd (ong.
1340) gebruik gemaakt van korte elzehouten paaltjes, die men binnen een
kader van balken dicht opeen in de grond sloeg. Zo onstond als het ware
een matras van hout waarop men de muren zette. Deze paaltjes werden
'huien' genoemd. Hier is het werkwoord heien van afgeleid.
Een 19de eeuwse geschiedschrijver vond het woord 'huien', en dacht dat
het huiden betrof. Zo ontstond het misverstand dat de Oude Kerk op
huiden gefundeerd was". Einde Quote.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Amsterdam is inderdaad gebouwd op palen
Amadea
10 jaar geleden
"Amsterdam, die grote stad, die is gebouwd op palen.
Als die stad eens ommeviel, wie zou dat dan betalen?"

Andere antwoorden (1)

Er is nog nooit een bouwwerk gevonden waarvan de findering is ondersteund door koeienhuiden of dergelijke. Het is een woordspeling. Vroeger schreef men op huijden(= heden) is...... en dan volgde er een verhaal dat de fundering was gelegd voor een nieuw gebouw bijv. boerenhofstede. Daarna, aan het slot, stond dan een jaartal bijv. 1583.