Waarom is in het stroomgebied van de Missisippirivier geen oude beschaving tot ontwikkeling gekomen?

Ik moet deze vraag voor school beantwoorden, heb al veel gelezen en gezocht, maar kan niet een helder antwoord vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De Mississippi Rivier ligt in moerasachtig gebied met veel kans op overstroming en even erg, veel insecten( muggen etc) en andere vervelende beesten. Daarnaast ook natuurlijk kans op tornado's, ook niet aantrekkelijk voor bewoning. Voor een goede bewoningsplek heeft men droge en veilige grond nodig. Check eens op een hoogtekaart hoe hoog of laag het in het stroomgebied is, daaraan kan je conclusies verbinden. Kijk ook de kans op hevige stormen na, dus iets over het huidige klimaat. Weliswaar is dat dan hoe het er nu uitziet en niet bijvoorbeeld 2000 jaar geleden, maar het geeft wel een beeld.

Toegevoegd na 3 uur:
Er zijn wel oude culturen maar die liggen in droge gebieden, zoals de Pueblo's. In Mexico was ook van alles te beleven maar dat is wel heel ver weg en sommige volken waren goed in waterbeheer ( Mexico stad) en Yucatan onder andere.
De oorspronkelijke Indianenbevolking waren veelal nomaden dus die bleven niet op één plek. Alles met uitzonderingen natuurlijk, maar daar je is vraag en dus het antwoord te complex voor.
Een troost, misschien zat er geen oude cultuur, nu is er een nieuwe cultuur. De huidige Amerikanen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vermoed een aantal redenen:
- De Mississippi ontspringt in moerasland en loopt daar een fors stuk doorheen. Geen ideale omgeving voor complexe samenlevingen.
- Het laagland rondom de Mississippi is bijzonder overstromingsgevoelig.

Wel moet ik toevoegen dat er in ruimere zin wel sprake was van complexe, oude beschavingen: ruim 2000 jaar voor de Egyptenaren werden in het huidige Louisiana al aarden piramides gemaakt en werden doden gemummificeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, sorry. Neemt niet weg dat je met de benaming ''terpen'' mijns inziens historie tekort doet. Hierbij nog een aantal linkjes waaruit blijkt dat er wel degelijk sprake was van complexe beschavingen in dat gebied! https://en.wikipedia.org/wiki/Coles_Creek_culture https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_archaeological_periods_(North_America)#Culture.2C_phase.2C_and_chronological_table_for_the_Mississippi_Valley