Waarom hebben we in de gouden eeuw de oostkust van de huidige VS verloren?

Nederland (toen de zeven verenigde provinciën) hadden dus de oostkust van de huidige VS in handen. Maar dit zijn we toen kwijtgeraakt? Hoe is dit precies tot stand gekomen. Ik weet wel dat we daarna Suriname kregen.

Dus de vraag: Hoe is dit allemaal tot stand gekomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Zoals je zelf al zegt hebben we inderdaad Suriname gekregen. Dit was een ruil met Engeland, Engeland kreeg Nieuw Amsterdam (New York). De Nederlanders dachten dat dit een geniaal idee was omdat ze op dat moment een wereldmonopolie hadden op een bepaalde grondstof (ik weet niet meer welke). Helaas werd die grondstof vrijwel direct daarna overbodig.

http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2005/november/Koloniale-tijd-in-Suriname-bracht-verscheidenheid-aan-culturen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In verband met de bauxietmijnen in Suriname heeft Nederland New York (Nieuw Dam) geruild met Engeland.
Nederland was simpelweg zeer geïnteresseerd in deze grondstof (bauxiet) en zag geen toekomst in de oostkust van de v.s. met New York, wat ze zelf gebouwd hadden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland had niet echt veel te zoeken in Nieuw-Amsterdam. Weg van dat het nog helemaal geen belangrijk gebied was kon Nederland het ook helemaal niet verdedigen. Nederland heeft weldegelijk verdediging gestuurd maar dat mocht niet in de buurt komen van de sterkte van de legers van andere. Toen het Verenigd Koninkrijk Nieuw Amsterdam weer in wilde nemen had Nederland ook geen schijn van kans. Dat ze Suriname kregen was daarom ook wel enigszins gelukkig.
Wel merk je nog steeds dat Nederland er is geweest: Brooklyn (Breukelen), Wall street (walen straat), yankees (jan kees), Harlem (Haarlem)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat de britten op zoek waren naar andere landen om deze te veroveren en deze daarna aan hun vorst en vaderland te geven, terwijl de nederlanders, lees herenstraat 10, er op uit waren naar geldelijk winstbejag.
ze deden dus alles om zoveel mogenlijk geld ergens uit te slepen.
in nieuw amsterdam was minder te halen dan in surinamen, dus werd er geruild.
je weet het als er twee ruilen moet er een huilen. en dat zijn de nederlanders.