De Centralisatiepolitiek is een benaming die gegeven wordt aan een politiek waarin getracht wordt de macht te centraliseren in één persoon of instelling. In de meeste gevallen gaat het over centraliseren van de macht in de Staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij centralisatiepolitiek ging het erom dat er vanaf 1 plek bestuurd werd.. lang geleden moest de (vaak alleen) heerser het hele land door reizen om alles in de gaten te houden en te besturen, en waren er per provincie weer aparte bestuursleden die hun verantwoording aan de heerser af moesten leggen. Bij centralisatie werd er juist vanuit één plek alles bestuurd, bijvoorbeeld vanuit Brussel. Daar komen alle bestuurders dan samen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Centralisatie kwam op vanaf het einde van de middeleeuwen. Daarvoor bestond het zogenaamde 'Feodale stelsel', wat een ingewikkelde politiek van leenheren en leenmannen inhoudt, waarbij elk gebiedje zijn eigen heerser heeft en echt bestuur van een heel land niet mogelijk is. Elk gebied heeft namelijk eigen belangen. Door te centraliseren kon de vorst, die in de middeleeuwen behoorlijk machteloos was, de macht weer naar zich toetrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Europarlement is een mooi voorbeeld. Vanuit Brussel wordt dat centraal aangestuurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De centrale machthebber eigent zich politieke en economische macht/besluitvorming toe door het creëren van centrale bestuurlijke instellingen.