Dat is de Bondsrepubliek Duitsland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Bondsrepubliek Duitsland, waarmee zowel het huidige Duitsland als het voormalige West-Duitsland kan worden bedoeld. De afkorting BRD werd in Duitsland alleen door de DDR en door de Rote Armee Fraktion gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bonds repuliek duitsland, dat is ontstaan in de koude oorlog. BRD was west duitsland ( amerika, engeland en frankrijk hadden daar de macht) en het was kapitalistich. De west kant, de DDR, was van de sovjet unie en was communistisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 1945 werd het toenmalige Duitse Rijk opgesplitst. Delen van Duitsland gingen naar Polen en zelfs kleine stukjes naar Nederland. Wat overbleef werd opgesplitst in een Russische (Sovjet), Franse, Britse en Amerikaanse bezettingszone. Na enige tijd besloten de Westerse staten (ondanks enig Frans verzet...) hun bezettingszones weer samen te voegen tot één eenheid. Dat werd de BRD. Aan de andere kant van de grens werd toen de DDR (Duitse Democratische Republiek) wat een communistisch regime werd. In 1989 werd bij het 4+2 overleg besloten de staten weer samen te voegen tot de BRD, waarbij de DDR dus in de BRD werd geïntegreerd en dus ook direct lid was van de NAVO en de EU!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Bundes republik Deutschland BDR

Toen Duitsland in 1945 was verslagen door Rusland en de Westerse geallieerden, ontstond er een moeilijke situatie in Oost Duitsland en met name in Berlijn.
De Westerse geallieerden kwamen te staan tegenover het Russiche leger.
Rusland had er geen trek in het veroverde gebied prijs te geven en zo ontstond de situatie dat Oost Duitsland onder Russische bezetting kwam te staan inclusief een deel van oost Berlijn. In Berlijn zelf ontstond tevens een gebied dat door de Amerikanen en de Engelsen en een gebied dat door Frankrijk werd gecontroleerd. Het westen van Duitsland was vrij. Uiteindelijk ontstond in 1949 de BDR dat is dus Duitsland minus Oost Duitsland dat door de Russen was bezet inclusief het deel van Oost Berlijn. Deze toestand duurde tot 1989 tot aan de val van de Berlijnse Muur.

Toegevoegd na 27 minuten:
Wat dom. Ik bedoelde te schrijven BRD. Met dank voor de correctieve opmerking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Had je nu (twee keer) BRD willen schrijven of betekent BDR ook Bundesrepublik Deutschland?