Na de vorming van de Verenigde Staten in 1776 waren in de verschillende staten diverse buitenlandse muntsoorten in gebruik. Eén van de populairste munten was de Spaanse peso, die in waarde gelijk gesteld was aan 8 Spaanse real stukken. Deze peso werd door Engelstalig Amerika zowel ‘piece of eight’ als ‘Spanish milled dollar’ genoemd. Toen bij de Coinage Act van 1792 de Amerikaanse monetaire eenheid werd vastgesteld, werd gekozen voor een munt die dezelfde waarde had als deze veelvoorkomende peso. De munt kreeg de naam dollar.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 1776 was al drie kwart van de achttiende eeuw voorbij dus waar betaalden ze daarvoor mee?
ItisILeClerc
11 jaar geleden
dat verklaart ook waarom een quarter 'two bits' wordt genoemd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Het staat er wat ongelukkig, maar een beetje doordenken zal je doen concluderen dat de Spaanse peso, die "na" 1776 en tot 1792 zeer populair was, zeker ook vóór 1776 werd gebruikt! (zie ook de "bronnen")
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou er waren diverse munten in gebruik.... Het gaat mij er maar om dat 3/4 van de periode niet genoemd wordt in het antwoord.
Ruilhandel, stelen en roven enz...

http://www.eyewitnesstohistory.com/passage.htm