Waarom waren Nederlandse schilders zo populair in de gouden eeuw?

Ik zou graag willen weten waarom de Hollandse meesters in de gouden eeuw zo populair waren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

In de gouden eeuw waren er nog geen fotoapparaten. De rijkdom wilde graag dat zij voor eeuwig vast werden gelegd in olieverf, voor het nageslacht. Er waren dan ook heel veel goede portretschilders. Ook landschappen en buitens werden geschilderd om de grote zalen van de enorme huizen van rijkdoms-uitingen te voorzien.
De kerk zorgde dat er mooie taferelen uit de bijbel op het linnen konden worden vastgelegd en de kerken volhingen met de meest aangrijpende doeken.
Met al het geld dat er in de gouden eeuw werd verdiend, waren veel schilders ook in dienst van de hoge heren en van hen afhankelijk.
Vaag heb ik in mijn hoofd dat Rembrandt voor de Nachtwacht een bedrag heeft gekregen van 250 florijnen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de Gouden Eeuw was er veel geld en was er daarom ook veel geld beschikbaar voor kunst. Daarom konden veel mensen als kunstenaar hun brood verdienen en ging hun schildertalent niet verloren. En als er veel kunstenaars zijn zijn er daarom ook veel goede kunstenaars. (Een vergelijkbare reden is dat Nederland met de hoogste voetbaldichtheid van de wereld, 1 miljoen KNVB leden op 16 miljoen Nederlanders, als klein land zo goed presteert. Veel voetballers is dan ook veel kans op goede voetballers).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mensen waren in de Gouden Eeuw heel rijk geworden door de (overzeese) handel. Zij wilden hun rijkdom en status aan anderen laten zien door een portret te laten schilderen. Een geschilderd portret was in die tijd een belangrijk statussymbool en met een portret konden volgende generaties ook nog herinnerd worden aan de betrokken persoon of personen. Daarom lieten vele rijke kooplieden en anderen zich graag door een schilder portretteren.
Antoni