wat is het verschil tussen een oorlog en een opstand?

met deze vraag doel ik op de verschillende benaming voor de Nederlandse opstand en de tachtig jarige oorlog. Mijn vraag is nu waarom er bij de een over een opstand gesproken word en bij de ander over een oorlog terwijl het over de zelfde periode, oorzaken, gevolgen, etc gaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Een oorlog gaat tussen 2 landen.
Een opstand gebeurt binnenlands.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hm , een burgeroorlog is toch ook binnenlands..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Burgeroorlog gaat tussen onderlinge bevolkingsgroepen. Een opstand is tegen de heerser, destijds Filips II. Vaak wordt 1568 aangehouden als start (slag bij Heiligerlee) maar er zijn meer mogelijkheden. De slag bij Oosterweel (1567) kan ook en voor 1581 is ook wat te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gaf antwoord op oorlog, niet op burgeroorlog
De Tachtigjarige Oorlog begon als een opstand: verzet van edelen en bevolking tegen de Spaanse overheersers. Het werd oorlog toen er Spaanse troepen naar de Nederlanden werden gestuurd om de opstand neer te slaan en het leger onder leiding van Willem van Oranje, zijn broers en later zijn zoons zich met wapens verzetten.
Waarom de ene historicus spreekt van de Opstand en de andere van de Tachtigjarige Oorlog is mij ook niet helemaal duidelijk. Gezien de hevigheid van het wapengekletter, de belegeringen en alle veld- en zeeslagen is de Opstand vrij snel overgegaan in een echte oorlog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Opstand of oorlog, dat is een kwestie van het aantal deelnemende landen. Is het een binnenlands conflict in één land of is er een conflict tussen meerdere landen? Beschouw je het Nederlandse gebied als deel van het Spaanse rijk in die tijd, dan is er sprake van een opstand. Beschouw je de Nederlanden als een apart land en Spanje als een apart land, dan is er sprake van een oorlog. Ik leerde overigens (zo'n 25 à 30 jaar geleden) dat we het conflict de Tachtigjarige Oorlog moesten noemen, later werd de Opstand een betere benaming gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet ook niet beter dan dat het conflict de Tachtigjarige Oorlog werd genoemd. Is de reden waarom Opstand een beter benaming wordt gevonden dat de Nederlanden een Spaanse provincie waren? Ondanks dat de Zeven Provinciën op zeker moment bestuurlijk en economisch onafhankelijk opereerden en door sommige landen ook als onafhankelijke natie werden beschouwd?
Een terzijde: tussen 1585 en 1604 heeft Engeland zich ook met de oorlog/opstand bemoeid, omdat Elizabeth I Robert Dudley, graaf van Leicester, met een expeditieleger naar de Nederlanden stuurde. Hij hield zich bezig met militaire en bestuurlijke zaken. (Niet om muggen te ziften, maar het conflict bleef niet beperkt tot een interne aangelegenheid.)
Antoni
11 jaar geleden
Wij moesten op school het conflict in mijn herinnering vooral de Opstand gaan noemen, omdat de benaming "Tachtigjarige" niet helemaal correct zou zijn. Het conflict zou niet tachtig jaar hebben geduurd, en er is ook nog een jarenlang bestand tussen de strijdende partijen geweest. En ja, de Nederlanden waren bezet door Spanje, dus het volk kwam in opstand tegen de toenmalige machthebbers; of ze in die tijd een "provincie" werden genoemd, dat weet ik niet. Voor de rest weet ik verder ook eigenlijk te weinig over het conflict, maar ik vind het heel leuk om er in je reactie nog wat bijzonderheden over te lezen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schiet me te binnen dat de aanduiding Tachtigjarige Oorlog natuurlijk wel goed past in het rijtje Zevenjarige, Dertigjarige en Honderdjarige Oorlog! Wij sluiten aan bij een traditie, zogezegd ;-). De Honderdjarige Oorlog heeft ook niet precies 100 jaar geduurd, maar als de Britten tevreden zijn met zo'n benaming, waarom wij dan niet? Tachtigjarig bekt tenslotte lekkerder dan "misschien was het eigenlijk Eén- of Tweeëntachtigjarige Oorlog".