Heeft Italië er ooit over na gedacht om Vaticaanstad en San Marino over te nemen?

Vaticaanstad is een heiligdom, maar in de tijd van de 2e wereld oorlog deed men er niet zo veel aan respect voor andere mensen enzo. Dus waarom besloot Italië niet om het land in te nemen?
Ik begrijp dat Italië nu elke keer Vaticaanstad geld geeft om te zorgen dat ze Vaticaanstad overeen blijft ofzo.

En San Marino, zo'n klein landje te midden van een heel groot land. In de tijd van WWII zou het toch niet zo moeilijk geweest zijn om het landje in te nemen? Waarom deden ze dit niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
Buitenlandse zaken en defensie zijn in handen van Italië, dus feitelijk zijn ze niet onafhankelijk. In naam zijn ze dat wel. In het geval van Vaticaanstad is Mussolini dat zelf met de paus overeengekomen, dus is het niet zo voor de handliggend om dan je eigen afspraak te schenden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom denk jij dat het hoogste doel van een land is om zoveel mogelijk andere stukjes land in te nemen? Teveel computerspelletjes gespeeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Italië schiet er niks mee op deze landen over te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig is een goede reden om deze staten niet in te lijven: "Dat is slecht is voor het tourisme".

Het beste antwoord

Italië was en is een overwegen katholiek land.
wanneer het vaticaan bezet zou zijn zou de interne opstand niet in de hand te houden zijn geweest.
daarbij zou elk katholiek land zich tegen Italië gekeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tot 1870 bestond een deel van wat nu Italië heet uit de Kerkelijke Staat. Die stond onder heerschappij van de paus. Onder meer Rome werd door de nieuwe eenheidsstaat Italië ingenomen in 1870. En zo werden de pauselijke bezittingen Italiaans grondbezit. Een vorm van 'landjepik' dus.

In 1929 sloot de Heilige Stoel een verdrag met de Italiaanse regering, het Verdrag van Lateranen waardoor deze zaken beter werden geregeld. Toen werd de onafhankelijkheid en soevereiniteit van de Heilige Stoel werd erkend en de staat Vaticaanstad opgericht. De grens tussen Italië en Vaticaanstad werd bepaald. En ook werd het Vaticaan financieel gecompenseerd door Italië voor de Vaticaanse bezittingen die het in 1870 in beslag had genomen.

Het zou zeer vreemd zijn om rechtmatig eigendom (dat eerst veel groter was) weer terug te geven aan een staat die het eerst had afgenomen...

Ik zal niet ingaan op het onjuiste vooroordeel in je vraag. ("In de tijd van de 2e wereld oorlog deed men er niet zo veel aan respect voor andere mensen enzo". Hoezo? Wat is enzo?)