Hoe leer je geschiedenis het beste?

Ik heb binnen kort een geschiednis so over burgers en stoommachines. En ik weet niet echt goed hoe ik geschiedenis het beste kan leren. Er zijn verschilde manieren en het liefste zou ik ze allemaal uit proberen hebben jullie een idee? bedankt!

Toegevoegd na 21 minuten:
Als ik al een samenvating heb gemaakt wat kan ik dan verder doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

De jaartallen met de gebeurtenissen apart leren, dit doe je ook met de vetgedrukte woorden. De begrippen.

En wat daarna nog over is leer je ook apart. Vaak is het meeste deel uitleg, of je kunt het drastisch inkorten, doe dit, maak een samenvatting en leer die ook apart. Voor de rest is het gewoon stampen. je kunt ook nog de stukjes die ergens anders overgaan, ook weer hakken en apart leren, en van die stukjes ieder apart een samenvatting maken. Misschien helpt dat voor jou?

Wat misschien voor jou helpt is een tijdlijn maken, met de gebeurtenissen er in volgorde op. Dit helpt niet voor mij, wellicht wel voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hier heb ik ook moeite mee ik hoop dat menseb antwoord gaan geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samenvatting maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak meestal een samenvatting, hier leer je zowieso al van omdat je actief met de stof bezig bent. De jaartallen kun je invoeren op wrts.nl en begrippen leren en uit kunnen leggen helpt ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal even uitleggen hoe ik het meestal leer (ik haal best hoge cijfers, maar ben vaak wel superlang bezig met leren)
Ik begin altijd met het leren van de begrippen en de jaartallen achter in het hoofdstuk. Daarna lees ik de hele tekst 2 x door. Daarna beeld ik me in dat als ik de docent was, wat ik dan zou vragen. Alle belangrijke dingen voeg ik dan samen in een samenvatting. Die leer ik. Vlak voor ik de toets ga maken kijk ik de begrippen nog even over.

Ik hoop dat je het uitprobeert en dat het ook bij jou werkt. Succes. !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste voor mij werkt altijd een samenvatting zelf maken zo leer je het meeste en kun je gelijk terugvallen op de samenvatting als je iets niet snapt. daarnaast je inleven in de situaties die voorgedaan worden. of een filmpje over de situatie bekijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlandse volkslied uit je hoofd leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was zelf altijd vrij goed in geschiedenis op de middelbare school, Havo en vwo. Probeer er een leuk verhaal van te maken. Dat onthoud je beter. Als je net een leuk boek hebt gelezen kan je meestal ook nog vrij goed navertellen.

Bij geschiedenis gaat het vaak om inzicht vragen. Bronvragen en dus niet de echte weetjes. Ik heb zelf nooit de datums geleerd (wel ongeveer natuurlijk, maar niet de precieze datum). Leer wel de volgorde van de gebeurtenissen uit je hoofd. Je moet vaak een link kunnen leggen tussen gebeurtenissen. Ookzaak> gevolg. Probeer dit van te voren alvast te bedenken.

Een samenvatting kan ook goed helpen om het in je hoofd te krijgen. Deze heb je al gemaakt dus het meeste werk heb je al gedaan:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geschiedenis kun je het beste leren door je er sterk voor te gaan interesseren. Van het vak gaan houden, dus..

Door heel de geschiedenis worden steeds dezelfde fouten gemaakt..dus als je het vak geschiedenis goed in je koppie hebt zitten kun je de toekomst daar dikwijls uit afleiden.

Jaartallen moet je zien als een soort 'kapstokken' die nodig zijn om een bepaalde gebeurtenis in de juiste context te kunnen zien.

Als je zo naar het vak geschiedenis kijkt..gaat het voor je 'leven'

En als een bepaald vak voor jou 'leeft', leer je het ook veel gemakkelijker.

Het best kun je, om het te leren, alles goed doornemen, een eigen verhaal erover als samenvatting maken en..wat ik zelf altijd deed..een aantal vragen bedenken die mogelijkerwijs door de leraar gesteld worden.

En ofschoon mijn schooljaren al heel lang achter mij liggen, weet ik nog altijd tamelijk veel van o.a. de geschiedenis. Dus mijn systeem heeft kennelijk goed gewerkt.

Groet,

Ton