Hoe komt men aan jaartallen voor Christus?

Je kan toch niet terug tellen als je voor Christus nog niet telde? Oftewel, hoe kan je zeggen dat iets 743 jaar v.C. gebeurde, als je toen nog niet telde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K
gvrox
11 jaar geleden
Dus een uitspraak als "Jouw ouders trouwden 2 jaar voor jouw geboorte." kan ook niet ? Overigens is bijvoorbeeld een muntje waarop staat "42 v Chr" weer wel verdacht :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind het zowiezo raar. Hoe doen andere geloven dat dat? Die moeten zo bevestigen dat christus bestaan heeft? Of zeggen hun 42 v allah?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poisonivy75: Dat vind ik weer wel een goede vraag!
Hoe doet men dat in andere culturen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momo heb er een vraag overgesteld. Ben wel benieuwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"hoe kan je zeggen dat iets 743 jaar v.C. gebeurde, als je toen nog niet telde" Hier zit je denkfout.

Antwoorden (3)

De mensen die voor Christus leefden, wisten natuurlijk niet dat ze voor Christus leefden. ZIJ konden dus nooit een kalender maken waarop het jaartal "50 voor Christus" stond.

De mensen die na Christus leefden, zoals wij, wisten/weten natuurlijk wel dat ze na Christus leefden. Zij konden dus wel degelijk een kalender maken waarop het jaartal "2012 na Christus" stond.

De mensen die na Christus leefden, konden (achteraf dus) ook kalenders maken waarop het jaartal "50 voor Christus" stond.

Vergelijk het met een uitspraak als: "voordat de stad Assen werd gesticht, was op die plek een groot veengebied". Die uitspraak konden de Neanderthalers nooit doen, want zij zagen alleen een veengebied, en ze hadden geen weet van het feit dat op die plek ooit een stad zou worden gebouwd, laat staan dat die stad Assen zou gaan heten. Nadat de stad Assen was gesticht, konden de mensen echter *wel* de genoemde uitspraak doen. Ook konden zij spreken over "50 jaar voordat Assen werd gesticht" - iets wat de Neanderthalers nooit zouden kunnen zeggen.

Met de jaren voor Christus is het hetzelfde als met de jaren voor de stichting van Assen.

Toegevoegd na 1 uur:

Oh ja, nog vergeten: het achteraf toekennen van een jaartal "voor Christus" aan een bepaalde gebeurtenis kan alleen gebeuren door de datering achteraf uit te rekenen.

Voorbeeld:

De Egyptenaren schreven op dat een bepaalde gebeurtenis plaatsvond "in het tweede regeringsjaar van farao Neheptotem". We zullen dan alle notities van de Egyptenaren moeten lezen om te weten hoe lang elke farao aan de macht was.

Als we er zo achter komen dat diezelfde Egyptenaren 624 jaar later beschreven dat er een overstroming was, en dat Christelijke bronnen diezelfde overstroming dateren in het jaar 100 na Christus, dan weten we dat die gebeurtenis waar de Egyptenaren over schreven plaats moet hebben gevonden in het jaar 525 voor Christus.

Dit is natuurlijk een simplistisch voorbeeld, maar het geeft een idee van hoe achteraf jaartallen kunnen worden uitgerekend van gebeurtenissen die plaatsvonden vóór het begin van onze jaartelling.

11 jaar geleden
Tijds- en jaaraanduiding zijn subjectief. De tijd bestaat ook zonder er een naam of een begrip aan toe te voegen. De mens heeft nu behoefte om dit begrp in te delen en het vast te leggen in schema,s ter bevordering van een organiseerd wereldbeeld. De mens heeft een bepaalde standaardisering toegekend aan het begrip tijd. En deze ingedeeld in minuten, uren, dagen jaren, met als hoogtepunt het begin van een heilige; Christus.
De oude egyptenaren, chinezen, maya,s hadden allemaal een tijdsaanduiding met tijdperkaanduidingen, zonnewijzers; etc. Zo ook de Christenen. De christenen hebben een dominerende rol in de wereld gespeeld als het gaat om kolonies en machtige rijken. Deze hebben er o.a voor gezorgd dat de standaarderisering van tijd en jaar is gevestigd zoals deze we nu kennen. Een jaar is dus volgens ons begrip 365 dagen, en om zo de gebeurtenissen te meten van de geschiedenis, kunnen we ons " beter voorstellen" hoe lang 5000 jaar is. Dat BC EN AC een universeel begrip is geworden is een navolging van het anders opvolgende babylonische spraakverwarring. Als iedereen weet wat een jaar is, net zoals kilometers. Kunnen er geen misverstanden meer ontstaan over de tijdsaanduiding..

Toegevoegd na 2 uur:
als men begint met tellen volgens deze standaard, dan wordt het verleden aangepast in dezezelfde standaard om verwarring te voorkomen. Als men voor Christus zou spreken van Chinese jaren, of een bepaalde dynastie, die in de tijd van "Voor christus" actueel was in bepaalde streken, dan zou er verwarring ontstaan, omdat het een plaatselijke tijd is, en het niet eensgezind is, bij ons tegnwoordige telschema.

Als bijv. De maya,s nog geleefd en gedomineerd hadden we nu in het nieuwe tijdperk gestaan volgens hun indicatie. Dat zou dan betekenen dat de wereld zou vergaan omdat het " jaar nul is" dat kan net zoals "voor Christus" niet logisch overkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In andere tijden, culturen en religies hadden en hebben mensen ook kalenders of vormen van datering, maar dan andere dan wij. De door ons gebruikte Christelijke kalender heet de Gregoriaanse kalender, naar de monnik die hem heeft bedacht (dat is overigens ergens in de 6de eeuw na Christus gebeurd).

Kalenders die veel ouder zijn dan de onze zijn onder meer de Chinese, Babylonische, Maya, Hebreeuwse en Romeinse kalender. Deze kalenders kunnen door ons ook worden gebruik om de jaren voor Christus tegen af te zetten. Aan de hand van de dateringen die mensen destijds gebruikten en wat ze daarover zelf hebben opgeschreven, weten wij dan tot op zekere wat er bijvoorbeeld in het jaar 596 v. Chr. is gebeurd.