Op een schilderij van Breugel word ie al afgebeeld in het jaar 1525

Toegevoegd na 1 minuut:
Pieter Brueghel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vlaai komt van oorsprong uit Duitsland en is er al vanaf de Middeleeuwen.

De 'vlade' was niet alleen een voedingsmiddel. Als offer aan de goden gebruikten de Germanen volgens de overlevering in tijden van schaarste ook vladen. In plaats van het vlees dat normaliter geofferd werd, gebruikten de Germanen ook gevulde vladen. In de Duitse historie komt de vlaai voor als offerbrood dat gebakken werd in kloosters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorsprong van de vlaai ligt waarschijnlijk bij de Germanen. Men bakte brood door een grote en gladde steen te verhitten en hierop een dikke meelbrij uit te smeren. De steen werd eerst met vet ingesmeerd om aanbakken van het deeg te voorkomen. Om het geheel smakelijker te maken werd de deeglap ingekerfd en werd er honing of vruchtensap opgegoten. Dit "gebak" heette Vladel. Reeds in 1338 is de familie Vladbecker (= vlaaienbakker) bekend.
Uit het Limburgs Vlaaienboek dat Netty Engels in 1989 schreef, blijkt dat het gebied waar vlaaien bekend zijn veel groter is dan alleen Limburg. In het hele Maas- en Rijnland, tot Noord-Frankrijk toe zijn vlaaien of voorlopers daarvan bekend. Het is begonnen in de middeleeuwen, maar het is niet te achterhalen sinds wanneer in Limburg vlaaien worden gemaakt.
Amadea