Wat betekent de afkorting in "Waalhaven NHB"?

Het komt uit een oorlogsdagboek van WOII.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de laatste HB staat voor HavenBedrijf, maar waar die N voor staat (Nationaal/Noorderlijk/Nederlands?)

Het beste antwoord

In het stadsarchief Rotterdam kom ik een organisatie tegen genaamd 'Nederlandsch Haven Bedrijf', afgekort NHB, met daarbij een datering van 1930, 1940. Vervolgens vond ik een 'Gezicht op de Waalhaven in Rotterdam' waarop een kraan van het NHB bezig was met de overslag van vermoedelijk steenkool.

Afgaande op bovenstaande, denk ik dus dat het hier dus zeer waarschijnlijk gaat om het Nederlandsch Haven Bedrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is de juiste, dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Ik ken een NHB als `Nederlandse Hospice Beweging`. Moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb of dat betrekking heeft tot Waalhave.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk Nederlandse Handels Bedrijf. Zie bijgaande link van een schilderij wat zich in het scheepvaartmuseum bevindt.
De Waalhaven was tot een jaar of 40 geleden de aanlegplaats voor vrachtvervoer van en naar Duitsland. In de oorlog dus voor de Duitsers een plaats waar veel werd aangevoerd. Overlaadbedrijven zoals de NHB hadden ieder hun eigen pier. Het is dus een aanduiding van de plaats, waar in de Waalhaven bedoeld wordt.

http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=101121741

Toegevoegd na 1 minuut:
De Waalhaven ligt bij/in Rotterdam.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die link had ik ook gevonden. Helaas is de foto niet zichtbaar en de afkorting is niet uitgeschreven.