Een heerser die in zijn tijd zo machtig was, moet haast wel invloed hebben in het heden. Zo heeft Lodewijk XIV onder andere:

- de Academie van Wetenschappen opgericht (1666), een wetenschappelijk genootschap dat de Franse wetenschap stimuleert en haar belangen verdedigt. Tegenwoordig is de Académie één van de vijf academies die samen het Institut de France vormen.

- de Koninklijke Academie van Beeldhouw- en Schilderkunst opgericht (1648). Veel van de kunst die in deze academie geproduceerd werd was bedoeld voor het Paleis van Versailles. Tegenwoordig met twee andere academies samengevoegd tot Académie des Beaux-Arts.

- het Paleis van Versailles met bijbehorende tuinen laten bouwen. Tegenwoordig een grote toeristische trekpleister.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen. De man is al jaren dood en kan als zodanig geen invloed meer uitoefenen.