Spanje is gesticht in 300 voor Christus, dus ongeveer 2300 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een half miljoen jaar, maar het hangt er vanaf hoe scherp je de contouren wilt kunnen herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het stuk land wat het grondgebied is van Spanje, dat is wat anders dan Spanje. Een half miljoen jaar geleden heette dat stuk grond geen Spanje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou kunnen, maar de vraag is niet duidelijk of het over de naam spanje of over het stuk grond dat wij nu als spanje kennen gaat. Ik betwijfel eerlijk gezegd of het andere antwoord (300 voor christus) wat dat betreft klopt, landen van de 'moderne' afmetingen bestaan nog niet zo heel lang, voor die tijd was er sprake van honderden 'koninkrijkjes', maar heel goed in geschiedenis ben ik niet.
Botsplinters gevonden in de Sierra de Atapuerca nabij Burgos toonden aan dat voorouders van de Neanderthalers 780.000 jaar geleden al in deze streek vertoefden. Uit de tijd van de Neanderthalers stamt de "vrouw van Gibraltar", een schedel van ca. 50.000 jaar vóór Christus. Men vermoedt dat de Neanderthalers circa 40.000 jaar voor Christus (gedurende de laatste ijstijd) verdreven werden door migranten van Afrikaanse origine, de Cro-Magnon mensen. Zij jaagden op mammoeten, bizons en rendieren.

De Carthaagse Feniciërs sloten in de zevende eeuw vóór Christus de Straat van Gibraltar voor Griekse zeevaarders. De Fenisische bewoners van Tyrus hadden tegen het einde van de vijfde eeuw voor Christus het gebied gedeeltelijk veroverd. Zij noemden de zuidkust I-sjephan-im, oftewel konijnenkust. Uit deze naam ontstond later Hispania en daarna de huidige naam España.

Dus de landnaam Spanje bestaat sinds het einde van de vijfde eeuw vóór Christus, maar het gebied wordt al sinds de Neanderthalers bewoond.
Amadea
11 jaar geleden
"Spanje" als een geünificeerd land, bestaat niet zo heel erg lang geleden. Pas sinds 1469, toen Isabel van Castilla en Fernando van Aragón trouwden en de twee belangrijkste koninkrijken in het Iberische Schiereilanden herenigd werden. Het nieuwe staat, waarvan het huidige land afstamt werd "Reino de España" genaamd.

Maar de geschiedenis begon uiteraard veel eerder.

Even in het kort:
- Ongeveer 1,2 miljoen jaar geleden kwamen de eerste mensen in het territorium wat nu als Spanje wordt gekend.
- Het land werd in de millenia daarna door verschillende volkeren bewoond: de Keltischen, de Feniciërs, de Grieken, de Romeinen... De oudere volkeren hadden geen gezamenlijk besef van een land, er waren allen losse koninkrijkjes, maar noemden het territorium "Iberia" (vandaar de naam 'Iberisch schiereiland') De naam "Hispania" waarvan "España" afstamt werd door de Romeinen geïntroduceerd, en werd de naam van de hele Romeinse provincie, die een groot deel van het huidige Spanje besloeg.
- Na de val van het Romeinse keizerrijk (ca. 500 na Chr.), ontstonden de zogenaamde Visigotische Koninkrijken. Nog steeds geen sprake van één land.
- Tussen het jaar 711 en 716 werd praktisch het gehele schiereiland door de Moslims veroverd. Dat territorium werd bekend als Al-Andalus (hiervan stamt de naam van de zuidelijke regio "Andalucía" af), en later splinterde deze in kleinere koninkrijkjes onder het gezag van Moorse bevelhebbers.
- In de eeuwen daarna werd het land vanuit het Noorden langzaam heroverd door de Christenen, die toch niet verenigd waren, dus was er immers nog altijd geen sprake van "Spanje", maar van losse christelijke koninkrijken. De namen van deze komen grotendeels overeen met de namen van de huidige regio's in de moderne Spanje: Navarra, Aragón, León, Asturias, Valencia... Een leuke aanvulling: Catalonië, die tegenwoordig zijn onafhankelijkheid claimt, heeft nooit een eigen koninkrijk gehad: het was onderdeel van het koninkrijk van Aragón, dat op het hoogste punt van z'n macht bestond uit het huidige Aragón, Cataluña, Valencia, de Balearen, Sicilië, en het zuiden van Italië (Napoli)
- In 1469, zoals gezegd, trouwden Isabel en Fernando, de koningen van de twee grootste koninkrijken (Castilla en Aragón), en toen pas ontstond écht Spanje.
- In 1492 werd het laatste bastion van de Moren veroverd, Granada, en werd het gehele land definitief herenigd.

NB: zelf ben ik Spaans, dus heb ik dit allemaal ooit moeten leren op school... (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Hispania" was trouwens geen naam die de Romeinen zelf hadden verzonnen. Het kwam, als ik me goed herinner, van de oude naam die de Feniciërs gaven aan het territorium. Welke naam deze was zou ik moeten opzoeken.