Weet iemand goede geschiedenisboeken over wat de romeinse cultuur/ rijk voor invloed had op onze hedendaagse cultuur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Zelf vind ik 'Onder onze voeten' van Evert van Ginkel en Leo Verhart een geweldig boek. De subtitel 'De archeologie van Nederland' geeft al aan dat het de zaken bekijkt door de ogen van een archeoloog.

Het behandelt de hele geschiedenis van Nederland, maar door de chronologie, de vele aanvullende informatie en de vele foto's en tekeningen krijg je een heel mooi en duidelijk beeld van de ontwikkeling van Nederland. Dus ook van de zaken die de Romeinen in Nederland introduceerden en hoe dat zich doorontwikkeld heeft.

ISBN: 978 90 351 3207 8. Het is een publicatie van het NWO en absoluut niet duur. Het zal wel even zoeken zijn om het nog ergens te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze boeken zijn sowieso interessant om te lezen, ze gaan over de Romeinse tijd in Nederland en maken ook uitstapjes richting wat je tegenwoordig nog terug ziet van de Romeinen in Nederland.

M. Hegener: Op het spoor van Romeinen en Bataven: http://www.bol.com/nl/p/op-het-spoor-van-romeinen-en-bataven/1001004001712423/

En het boek van W.A. Es, de Romeinen in Nederland.

Verder zal je in de meeste boeken over de Nederlandse geschiedenis wel het één en ander vinden over de invloed van de Romeinen op de hedendaagse cultuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De klassieke traditie in de Lage Landen / René Veenman.
Nijmegen : Vantilt, cop. 2009. 400 blz.
De Romeinse aanwezigheid in Nederland en België eindigde abrupt met de invallen van de Germaanse stammen. Toch heeft de klassieke cultuur, vooral de Griekse en Latijnse schrijvers, de cultuur van de Lage Landen beïnvloed. Dit is evident in de periode van het humanisme en in figuren als Erasmus, die in heel Europa bekend was, of Janus Secundus die de kusgedichten van Catullus navolgde. Maar ook de Nederlandse en Vlaamse Gouden Eeuw stonden onder invloed van klassieke auteurs. Rubens beschouwde zich als een Antwerpse Apelles en Rembrandt noemde zich een Amsterdamse Apelles. Ook de Tachtigers dragen het stempel van de klassieke poëzie. Dit is het eerste overzicht van de invloed van de klassieke Oudheid op ons taalgebied.
Bronnen:
Amadea
11 jaar geleden
de enige parallel met onze tijd die ik weet is dat hitler zijn inspiratie voor het derde rijk heeft gehaald uit de opbouw van het romeinse rijk, tot en met de vaandeldragers van zijn leger aan toe