Voor joden is de heiligheid van de stad Jeruzalem gekoppeld aan de overbrenging van de Ark van het Verbond naar die stad door koning David. Dat gebeurde rond 1000 vóór de jaartelling. De twee stenen tafelen met de tien geboden lagen bewaard in een gouden kist in de Ark. De tien geboden zijn de ‘regels’ die horen bij het jodendom.
Amadea
11 jaar geleden
De ark zelf was van acaciahout met aan de binnen- en buitenkant bladgoud. Op de ark lag het zogeheten verzoendeksel, van massief goud. Aan beide zijden van het deksel stond een cherub ('engel'), beide engelen met de gezichten naar elkaar toe, gericht op het deksel. Hun vleugels uitgespreid als een beschutting van het deksel. Ook deze cherubs waren van massief goud.

Boven het verzoendeksel van de Ark was de Sjechina zichtbaar tussen de cherubs: de tegenwoordigheid van God, in de vorm van een vuurgloed of lichtverschijnsel.

Ik kopieer & plak nu van Wikipedia:
"Eenmaal per jaar bracht de hogepriester het zoenoffer voor het gehele volk door bloed van een onschuldig lam op het deksel te sprenkelen, dat daarom het verzoendeksel heette. Hiermee was symbolisch aangegeven dat de Goddelijke Wet, in de Ark vertegenwoordigd als de Tien geboden, niet meer door God, in de sjechina, 'gezien' werd omdat het bloed het deksel bedekte. Hierom draaide de hele eredienst van Israël."
11 jaar geleden
In Genesis wordt de zondvloed beschreven. In hoofdstuk 8 vers 14 staat dat in de tweede maand, op de zeven en twintigste dag der maand, was de aarde helemaal droog. Vers 15-19. Vers 20 Toen bouwde Noë een altaar …..….,en droeg ze op het altaar als brandoffer op. Vers 21 Jahweh rook de aangename geur enz.enz……en sprak: nooit meer zal Ik alle levende wezens treffen, zoals Ik nu heb gedaan. In hoofdstuk 9 versen 1-17 wordt het verbond tussen God en Noë beschreven. Toen de zondvloed voorbij was sloot God met Noë een Eeuwigdurend Verbond, waarin Hij beloofde dat de mensheid nooit en te nimmer meer op de wijze van een zondvloed zou worden vernietigd. Als bevestiging daarvan, plaatste Hij de regenboog aan de hemel.

Exodus
Tweede afdeling
De Israelieten bij de Sinai
De hoofdstukken 19 tot en met 24 gaan over de verschijning van God op de Sinai, de afkondiging van de Tien Geboden, het verbondsboek en alle wetgeving, de verbondsbelofte en de bekrachtiging van het verbond.
Het tweede deel handelt over de Wetgeving over de Eredienst en Gods bevelen aan Mozes, waaronder in hfdst. 25 staat vermeld= een bevel =tot inzameling. Kortweg dient het inzamelen voor de uitvoering van de volgende opdracht en wel het bouwen van een ark (duidelijk een hint naar het verbond van God met Noe), waarin de wetten en de stenen tafelen dienen te worden bewaard. Tevens moest er onder strenge voorwaarden een tabernakel(een grote tent) worden gebouwd, waarin de Ark moest worden geplaatst.
Dit alles om de Joden er aan te helpen herinneren dat zij het uitverkoren volk Gods zijn en dat Hij altijd met hen is en zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is -of was, want hij is al een tijdje kwijt - hun allerheiligste, centrale voorwerp.

De Stenen Tafelen met de tien geboden zouden er in zitten, de staf van Aaron en een kruik met Manna ; alle drie tekenen van de macht van God (die de Stenen Tafelen beschreven had en aan Mozes gegeven, de staf van Aaron had laten bloeien en de Manna die hij het volk schonk als voedsel toen ze door de woestijn trokken).

Feitelijk zou die ark dus min of meer een soort van 'bewijzen' van Gods bemoeienis met mensen bevatten. Nogal logisch dat dat een bijzonder belangrijk en heilig voorwerp is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij was min of meer 'het bewijs' dat de Joden dus het door God zelf ' uitverkoren' volk waren. Hij gaf hen - en hen alleen - tenslotte de Tien Geboden, de staf en de manna.

Ik kan nu wel grapjes maken over beter op je spullen passen, want de ark is al minstens 1000 zoniet 2000 jaar zoek, maar in 2000 jaar kan er natuurlijk ook een hele hoop gebeuren. Zelfs een voorwerp bedenken dat nooit bestaan heeft. Dat doet echter in de ROL van de ark voor het geloof niet ter zake.