Als je in Neerland woont : met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uit Joegoslavie :
http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_naam=&nfd_naam=Ahmetovic&info=analyse+en+verklaring&operator=bw&taal=

Nou bestaat er natuurlijk geen Yoegoslavie meer, maar verder zoekend vind je dat veel mensen met deze achternaam Moslims zijn uit Bosnie.

Er zijn in Nederland 136 mensen met deze achternaam, waarvan 116 met een accent op de C en 20 zonder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+ Bosnië, dat was exact mijn idee.
Slavische taal en veel islamieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet en Marleen, het is overigens logischer om te spreken van Bosniakken of Bosnjakken. De term moslim (islamiet wordt daar eigenlijk niet voor gebruikt) duidt in het geval van Bosnië niet per se op religie, mensen die atheistisch zijn identificeren zich namelijk vaak ook met die term moslim omdat moslim daar niet alleen duidt op religie (waar het ooit van afstamde), maar meer op etniciteit (Bosniakken, de orospronkelijke bewoners van Bosnië worden weleens aangeduid met Bosnische moslims).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Term zegt me niks, maar dat zijn inderdaad de mensen die ik bedoel. Ik ben echter al zoekende wat facebook- en mypage-pagina's tegen gekomen, en ik kan je vertellen, daar was veel Moslim en weinig Atheistisch aan.
Los daarvan vind ik de vermenging / verwarring van etniciteit en religie zeer bedenkelijk en potentieel gevaarlijk vooral als mensen het onderscheid niet meer goed kunnen maken (denk aan de Joden). Ik denk dat Bosniakken een heel mooie term daarvoor is. Nooit van gehoord overigens. Dat maakt het gebied waaruit de achternaam afkomstig is ook ietsje groter ; grofweg De Balkan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bosniakken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Marleen, de hele Balkan klopt niet.
De Bosniakken zijn autochtone Bosniërs (zegmaar iets als de autotochtone Nederland in Nederland), die hun oorsprong in Bosnië hebben (en de gebieden erom heen, die oorspronkelijk ook bij Bosnië hoorden).
Dat er buiten die gebieden (buiten 'Groot-'Bosnië zegmaar) wat Bosnjakken zijn gaan wonen (bijv. in Slovenië of Turkije), is net als Nederlanders die in Spanje of Frankrijk wonen. De meeste Bosniakken die buiten Bosnië en buiten de ex-Joegoslavië landen wonen (dan heb je het over wat verder gelegen gebieden als Duitsland of Trukije) zijn daar gaan gaan wonen omdat ze verdreven zijn door de Serven in de oorlog. Hun roots liggen echter in het in het oorspronkelijk gebied (Bosnië en omgeving). En dus niet op de hele Balkan. ;) De vermening tussen etniciteit en religie, tja, dat komt omdat jij de term als iets religieus ziet, maar in ex-Joegoslavië, hoeft die term niet per se een religieuze betekenis te hebben. Het idee om mensen met de term Moslim (let op, in casu met hoofdletter omdat het niet om een religieus ding gaat maar om een naam) is bedacht omdat de ultranationalisten in Servië het bestaan van Bosnië en Bosniërs niet wilden erkennen (zie de Engelstalige wikivariant), daarom werden ze maar bij de religie aangeduid (want in Bosnië waren de Bosniakken veruit de grootste bevolkingsgroep (veel meer dan nu) en die waren toevallig moslim (met kleine letter)). Als mensen over Bosnische Moslims spreken bedoelen ze vaak de Bosniakken, maar zoals je kan leven op wikipedia, hoeven die niet per se religieus te zijn ;) Sterker nog, de gemiddelde Bosniak is vrij liberaal (net als hier eignelijk). Maar het oorsprongsgebied is Bosnië of de omgeving aangrenzend.
Echter de naam Ahmetovic hoeft niet perse Bosnisch (of Bosniak-roots te hebben) te zijn, immers op de Sandzak, Montenegro zijn er ook mensen die die naam mogelijk dragen. Met meer informatie zou ik meer over de oorsprong kunnen vertellen.
Ik heb nu een klein lesje Balkantermen voor beginners gegeven ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuus, reactie verkeerd gelezen. Het oorsprong gebied van deze naam zou inderdaad de hele Balkan kunnen zijn (mijn verhaal ging over Bosniakken en dat die een directe link met Bosnië hebben, omdat dat de autotochtone bevolking van Bosnië is).
Bosnië, Sandzak (Zuid-Servië) of bepaalde delen van Montenegro. Als ik mijn geld erop moet zetten zou ik Bosnië zeggen. Daar komt die achternaam voor. Ahmetovic valt te splitsen in Ahmet (een naam die die onder Bosniakken voorkomt), en ovic dat kan beschouwen als "van der" of "van". Het kind van ene Ahmet heeft dus ooit die achternaam aangenomen, wat vergelijkbaar is met iets als Janssen, wat ooit afstamt van Jans zoons. Oftewel, ik gok uit Bosnië en de herkomst heb ik je hoogstwaarschijnlijk ook kunnen uitleggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lol, schrijf ik net bij de reacties, lees ik het nu pas. Plusje dus, want geen twijfel aan).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de plus :)