Waar komt mijn achternaam - Ahmetovic- vandaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je in Neerland woont : met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uit Joegoslavie : http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_naam=&nfd_naam=Ahmetovic&info=analyse+en+verklaring&operator=bw&taal= Nou bestaat er natuurlijk geen Yoegoslavie meer, maar verder zoekend vind je dat veel mensen met deze achternaam Moslims zijn uit Bosnie. Er zijn in Nederland 136 mensen met deze achternaam, waarvan 116 met een accent op de C en 20 zonder.

Bosnië, Sandzak (Zuid-Servië) of bepaalde delen van Montenegro. Als ik mijn geld erop moet zetten zou ik Bosnië zeggen. Daar komt die achternaam voor. Ahmetovic valt te splitsen in Ahmet (een naam die die onder Bosniakken voorkomt), en ovic dat kan beschouwen als "van der" of "van". Het kind van ene Ahmet heeft dus ooit die achternaam aangenomen, wat vergelijkbaar is met iets als Janssen, wat ooit afstamt van Jans zoons. Oftewel, ik gok uit Bosnië en de herkomst heb ik je hoogstwaarschijnlijk ook kunnen uitleggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100