Wat is de "Victorian compromise"?

Graag antwoorden in minder dan 100 woorden om een duidelijk beeld te kunnen scheppen. (Nee, dit is GEEN huiswerkopdracht, maar ik kwam het tegen op wikipedia zonder er verder uitleg over te kunnen vinden)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De tegenstelling tussen rijkdom, vooruitgang, hoge morele waarden, filantropie en vaste regels omtrent openbaar gedrag enerzijds, en abjecte armoede, ongerechtigheid, vergaand kapitalisme, corruptie en wangedrag in de privésfeer anderzijds. Die tegenstelling zal er altijd zijn geweest, maar de Industriële Revolutie maakte haar veel scherper. NB: het woord "compromise" kan zowel "compromis" als "blamage" betekenen!
Meer onder de (Engelstalige) link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Victoriaans compromise

Onder Victoriaans wordt wel verstaan de stijl van de artistieke productie tijdens de heerschappij van koningin Victoria van Groot Brittannië en de koloniën van 1837 tot 1901. Typerend voor deze stijl zijn de zware vormen, krachtige patronen, overdadige versiering en heldere kleuren. De schijnheiligheid en humor loosheid is ook een aspect van dit tijdperk

Het gebruik van de term Victoriaans in combinatie met…kan van allerlei aard zijn.
Misschien zelfs wel voor een wapenstilstand.
Het kan ook in de architectuur of literatuur gebruikt worden, of een afweging die je maakt in een (moderne) kledingstijl. Zwaar drukkend en lichtvoetig gecombineerd, bij wijze van spreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor lichtvoetig gebruik ik liever -frivool- maar kon niet snel op het woord komen.