Hoe komt het dat in Nederland kachels pas zo kort geleden in zwang raakten?

In Nederland kwam de kachel pas in de 18e eeuw 'in de mode', in Oost-Europa werden huizen al in de zestiende eeuw met een tegelkachel of gietijzeren kachel verwarmd.

Ik heb me afgelopen week verbaasd over tochtige pronkkamers in kastelen, die warmgestookt werden met open vuurplaatsen. Een bijzonder on-efficiënte manier om een grote ruimte te verwarmen.

Waarom hebben die zuinige Hollanders, die over de hele wereld handelden, dat niet eerder overgenomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
gvrox
11 jaar geleden
Ze hebben gewacht totdat ze in de aanbieding waren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;) leuk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ gvrox... Grappige opmerking maar daar zit degelijk een kern van waarheid in. Nederlanders zijn krenterig. Het was een grote aanschaf en je werd afhankelijk van een kolenboer tov vrij hout uit het bos.
Ons bent zuinig, en doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kolenboer werd pas een normaal verschijnsel toen de kolen voor alle mensen beschikbaar werden.
Tot die tijd werden alleen in havensteden en in de nabijheid van kolenmijnen kolenkachels gebruikt.
Het heeft dus niet zoveel met zuinigheid te maken, alswel met het feit dat er domweg geen kolen waren.

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met het feit dat de Nederlandse steenkoolmijnen voor de 18e eeuw niet in staat waren om het hele land van steenkolen te voorzien.

Het stoken van steenkool voor verwarmingsdoeleinden kwam in Nederland daarom pas op kleine schaal in de 19e eeuw, en dan alleen nog in havensteden, waar steenkool door schepen werd aangeleverd.
Ook in de omgeving van de steenkoolmijnen werder gebruik gemaakt van steenkoolkachels.

pas aan het einde van de 19e eeuw kwam op grotere schaal steenkool uit Wales voor huisbrand te beschikking, niet veel later gevolgd door Belgische en Duitse steenkool.
Daarom werd het pas rond die tijd een gemeengoed om een steenkoolkachel te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar houtkacheltjes kan toch ook? En tegelkachels worden ook meest op hout gestookt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houtkachels zorgden snel voor rookoverlast en verontreiniging. Pas later in de 19e eeuw werden schoorstenen in zoverre verbeterd dat de houtkachel op een veilige manier te gebruiken was.