Wanneer kwam men met de term "na Christus"?

Ik bedoel, in het jaar 3 n. Chr. zei men destijds niet: "Het is nu 3 n. Chr.".
Wanneer ging men die term hanteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De notatie voor en na Christus is pas in 525 voorgesteld door Dionysius Exiguus. Pas in 1500 werd deze aanduidingswijze in Spanje geaccepteerd. Hiervoor vonden gebeurtenissen plaats in het zoveelste jaar van de regering van de dan levenden vorst.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS.: kijk vooral eens op de pagina welke ik als bron heb aangegeven.
Hier staan nog veel meer interessante 'weetjes' over onze kalender !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In 526 na Christus (wat toen dus nog niet zo heette) kwam de monnik Dionysius Exiguus op de gedachte een kalender te maken die begon bij de geboorte van Christus. Onze jaartelling is op zijn Paastabel gebaseerd.
Amadea
11 jaar geleden
De eerste die gebruik maakte van dateringen in jaren na Christus was in werkelijkheid Furius Dionysius Philocalus (Filocalus), 'schoonschrijver' van Paus Damasus I, in het jaar 354 AD.
Dit feit is in 1998 door Arno Borst ontdekt, maar geniet nu, 24 jaar later, nog steeds zeer weinig bekendheid.

Toegevoegd na 9 minuten:
ok, ik bedoel natuurlijk 14 jaar later, en niet 24... whatever