Hoe maak je een authentieke pijl & boog uit de tijd van jagers & verzamelaars?

Ik moet voor een geschiedenis opdracht een pijl & boog maken. Tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Voor mijn opleiding heb ik ooit een "steentijdboog" moeten maken wat een stuk eenvoudiger en sneller was dan een echte boog.
Voor dat ding moest ik toen een stuk of 5 buigbare wilgentakken van een meter bij elkaar binden van gevlochten gras.
De boogpees zou in de steentijd van een darm zijn geweest.

De pijlen maakte we van dunne takken die we recht bogen op een open vuur, de stabilisator waren op maat gescheurde bladeren die op de achterkant plakte we met hars van een denneboom...
We hadden geen vuursteen voor een punt dus we harden dat ding in open vuur.

Dat malle ding was niet krachtig/precies om groot wild mee van kant te maken maar een vogel of een eend zou voor een oer polderheld wel mogelijk zijn...

Toegevoegd na 9 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=Izuo-45rVNs

Een voorbeeld van hoe je zo'n ding maakt, hopelijk heb je er wat aan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Hier heb ik veel aan!

Andere antwoorden (1)

Via onderstaande link vind je veel verhalen met foto's van mensen die zelf bogen maken.

Succes!