zijn er nog veel duitsers met een beladen familienaam als hitler, goebbels, himmler, speer etc ? Of hebben de meeste hun familienaam laten wijzigen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zeker de naam Hitler komt eigenlijk vrijwel net meer voor (evenmin als Adolf trouwens). Inderdaad hebben na de oorlog erg veel mensen hun naam laten wijzigen. Hoe bekender de naam, hoe kleiner de kans dat je hem nog ergens treft. Hoewel eigenlijk echt alleen de naam Kitler extreem zelfzaam is ; met Goebbels of Himmler zijn mensen blijkbaar toleranter.

Overigens zijn veel van dergelijke familienamen voornamelijk gewijzigd uit eigen veiligheid. Mensen kunnen een haat tegen een naam -zelfs als de personen in kwestie er echt helemaal niets mee te maken hebben gehad - nog generaties lang volhouden EN daar uiting aan geven.

De meeste namen zijn al in de eerste maanden na het einde van de oorlog gewijzigd.

Op de tweede bron zie je hoe de namen op dit moment vertegenwoordigd zijn :
-> Hitler: 1 Maal
-> Himmler: ca. 1232
-> Goebbels: ca. 610
-> Göring: ca. 3528
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Perfect antwoord. Ik heb zelf nog even gekeken, maar op mijn iPhone werkte het niet. Hoe zit het met de naam Hitler in Oostenrijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit mijn hoofd iets meer, maar van Oostenrijk heb ik helaas niet zo'n handige site gevonden. Ja, via de hoofdpagina van Verwandt.dr kun je wel ook op andere landen zoeken waaronder Oostenrijk,. Zwitserland en Nederland, maar als ik op Oostenrijk zoek, krijg ik bij zowat elke naam een server error. Die werkt dus niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De familienaam was oorspronkelijk Hiedler, later door Adolfs vader veranderd in Hitler: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alois_Hitler_sr. Mogelijk dat Hiedler daarom vaker voor zou kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik heb gekeken, maar ook Hiedler komt maar één keer voor in het Duitse telefoonboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Oostenrijk negen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat dacht je van winkel Hitler? Was laatst in het nieuws.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2690/Opmerkelijk/article/detail/3308704/2012/08/30/Indier-noemt-kledingwinkel-Hitler---de-koosnaam-van-zijn-strenge-grootvader.dhtml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HeerVoldemort: Weet je zeker dat je link klopt? Ik krijg een foutmelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was dan ook niet in Duitsland, maar in India - waar ik me kan voorstellen dat ze van WO II net zo weinig weten als wij van de oorlogen aldaar.....
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja...bij mij doet hij het wel. Maar anders moet je ff zoeken op google op kleding winkel Hitler. Dan krijg je meteen de eerste 2 hits.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je 'm ws. nog in je cache staan, Voldemort. Ik kreeg ook een "Sorry, deze pagina kon niet gevonden worden."
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nope, want ik heb de link op mijn werk geplaatst, en hier thuis opent hij hem ook gewoon. In google chrome dan, want IE zegt ook, pagina niet gevonden. Nieuwe poging: http://www.parool.nl/parool/nl/287/OPMERKELIJK/article/detail/3308704/2012/08/30/Indier-noemt-kledingwinkel-Hitler---de-koosnaam-van-zijn-strenge-grootvader.dhtml
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Andere krant, zelfde bericht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.parool.nl/parool/nl/287/OPMERKELIJK/article/detail/3308704/2012/08/30/Indier-noemt-kledingwinkel-Hitler%E2%80%94-de-koosnaam-van-zijn-strenge-grootvader.dhtml Zelfde melding. Doe hem eens via tinyurl.com?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://tinyurl.com/
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Moet je dan dit hebben?
http://tinyurl.com/ca285xw
Ben helemaal niet bekend met Tinyurl.com
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Perfect, zo doet ie het wel! Ik dacht al dat om de tekentjes ging. Het kopiëren van die links verandert het een en ander soms in code, die door (andere) browsers niet op dezelfde manier geïnterpreteerd worden. En dan krijg je foutmeldingen. Dat kun je, zeker bij heel lange url's, mooi opvangen door ze door tinyurl te laten converteren naar een heel korte die eigenlijk altijd prima werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval de eigenaar van de tent in India bleek niet te weten wat de naam "Hitler" voor betekenis had, en heeft de winkel inmiddels een andere naam gekregen. Ik heb jaren geleden in een Spaanse krant een geweldig artikel gelezen over namen die in afgelegen dorpjes van El Salvador, diep in de oerwoud, de kindjes kregen. Onvoorstelbaar! Blijkbaar hoorden de mensen ooit een naam die ze leuk vonden, of mooi klonk, en kreeg een kind dan zo'n naam.
Zo had je b.v. een kind met als voornaam "Adolfohitler" (zo, aan elkaar geschreven), een andere heette "Boeing747" (écht waar, zelfs met de cijfers), maar de allerbeste was "Semen de Cristo" (letterlijk vertaald: zaad van Christus)
Niet dat dit 100% met de vraag te maken heeft, maar leuk om te weten... (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, en een dik verdiend + voor marleen!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb in Tanzania Jesu en Mosa ontmoet :-) Jezus en Mozes. Maar ik snap niet, hoe iemand beweerd dat je niet weet wie Hitler is, en je krijgt het wel voor elkaar om een hakenkruis in je logo te verwerken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HeerVoldemort: Dat is inderdaad wel wat curieus.
Maar op zich kan dat best, het kan natuurlijk best dat ze daar een volkomen verkeerd beeld hebben van Hitler, als ze het gewoon gebruiken als bijnaam voor een dominant persoon en niet weten wie hij precies was of zelfs weten dát het een bestaand iemand was, kan het nog steeds dat het hakenkruis wel iets is dat ze koppelen aan de naam, omdat sommige mensen wel eens foto's gezien hebben van hem met hakenkruizen, en aangezien de swastika een heel normaal symbool is in India, ze gewoon dachten dat die man nou eenmaal houdt van gedraaide swastika's, en toen de naam daar een eigen leven is gaan leiden, het symbool gewoon mee is gegaan.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Fynnya, aha, dat wist ik dus niet :-) Ja dan zou het wel kunnen ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De swastika is inderdaad Indiaas. Alleen wijzen die pootjes dan de andere kant op dan bij de Nationaal-Socialisten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kees: Dat wordt vaak gezegd, maar in zowel Hindoeïsme als Boeddhisme worden beide versies gebruikt, dus zowel linksdraaiende als rechtsdraaiende.
Als je op google zoekt op hindu swastika, india swastika, etc. kom je overigens ook heel veel religieuze afbeeldingen tegen met swastika's met de pootjes naar rechts, dus net als bij het hakenkruis, (zelfs veel meer afbeeldingen dan met de pootjes naar links), dus het idee dat de nazi's de enige zijn bij wie ze die kant op staan, is makkelijk te ontkrachten (niet bedoeld als kritiek trouwens).
Wel een verschil met het hakenkruis is dat de swastika meestal als het ware plat op een poot ligt, en het hakenkruis over het algemeen 45 graden gedraaid is, dus als het ware op de punt van een poot staat. Dat is bij beide niet áltijd het geval, maar wel meestal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu je het zegt moet ik je helemaal gelijk geven. De pootjes zijn inderdaad ook vaak gebogen en de stand is niet altijd hetzelfde. Bottom line is dat de vorm niet eenduidig vastgelegd is. Ook wat dat betreft valt die kledingspecialist eerder iets te verwijten dan dat ie zich helemaal kan vrijpleiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook zoiets zijn van de klok en de klepel en een zeer gebrekkige kennis van de geschiedenis van een stuk wereld dat de ver-van-mijn-bed-show is. Zo moet ik ook altijd even hoofdschudden als ik van die bruids-, kado- of bloemenwinkeltjes (vermoedelijk van een eigenares die Sophie heet) met de naam Sophie's Choice. Totaal geen ENKEL benul, maar het klonk wel lekker.