Weet iemand waar ik Online de cijfers te weten kan komen van het aantal onderduikers (WOII) per Plaats/provincie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die cijfers zul je nergens tegenkomen. Als er nou iets is, dat beter niet geregistreerd kan worden, dan is het wel onderduiken. Als zelfs al over het totale aantal onderduikers de schattingen zó uiteenlopen, dan kun je wel nagaan, dat een specificatie per provincie/stad helemaal onmogelijk is.

Daar komt ook nog bij dat lang niet alles bekend is. Mensen die onderduikers in huis hadden waren vaak bijzondere mensen. Ze liepen een enorm risico; toch deden ze dit. Je zou kunnen stellen dat dit ook mensen waren, die het helemaal niet nodig vonden, om na de oorlog daar van alles over te vertellen. Dat laatste hoor je nogal eens in documentaires over WOII.

Over het totale aantal onderduikers:
"Er bestaan (bron: NIOD) geen exacte cijfers van het aantal onderduikers in Nederland, maar schattingen gaan ervan uit dat 14.500 joden ondergedoken hebben gezeten. Een ander onderzoek (Croes en Tammes) komt uit op een aantal van 27.995 onderduikers en het duo gaat ervan uit dat het werkelijke aantal nog enkele duizenden meer is geweest."
http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=1295

Daar is al te zien, dat de schattingen zo uiteenlopen, en hier lees je weer iets totaal anders:

"Naarmate de oorlog vordert, neemt voor een toenemend aantal mensen de noodzaak om de vijand te ontvluchten toe. Alle Duitse maatregelen ten spijt, loopt het aantal onderduikers in 1943 op tot ongeveer 100.000. Volgens schattingen gaat het een jaar later om minstens driemaal zoveel."
http://www.refdag.nl/onderduikers_in_nederland_1_117847

Als je zou willen onderzoeken, hoe het zit met aantallen onderduikers per provincie, dan zou je daar een professionele studie/onderzoek voor moeten beginnen, en dan nog blijft het bij een schatting. Dat zou kunnen via het NIOD, waar veel archiefstukken liggen waar nog niet zoveel mee is gedaan.

Je zou daar b.v. deze link in kunnen betrekken, die gaat over de overlevingskansen van onderduikers per stad/provincie.
http://deoorlog.nps.nl/page/mappen/783962/Overlevingskansen+per+gemeente
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat het je wat verder heeft geholpen. Nu je wat specifieker wordt, en je Aalten noemt, zou het best eens zo kunnen zijn dat in landelijke gebieden er relatief meer onderduikers zaten dan in stedelijke gebieden. De pakkans lijkt me kleiner, en het leven voor de onderduiker ook draaglijker. Veel plaatsen hebben een "historische kring". In Aalten noem je het de "historische werkgemeenschap". Hier de website.
http://www.adwhistorie.nl/
Je zou eens contact met ze op kunnen nemen. Misschien is er wel een van de leden geweest, die ooit een studie of onderzoek daar naar heeft gedaan.
Succes!