Waren beide atoombommen op Nagasaki en Hiroshima even zwaar/ groot sterk of was er verschil?

zo ja waarom was er verschil en waarin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee.
Sterker nog: het waren twee verschillende soorten atoombommen.

Er wordt nog steeds gespeculeerd of een tweede bom écht nodig was om Japan onvoorwaardelijk te laten capituleren. Na de lancering van de eerste bom in Hiroshima wou Japan nog steeds onder voorwaarden zich overgeven, dus werd er een tweede bom boven Nagasaki gelanceerd (trouwens, de bedoeling was om met de 2e bom de stad van Kokura te bombarderen, maar vanwege slecht weer werd uiteindelijk toch Nagasaki gekozen)

De bom van Hiroshima, genaamd Little Boy, was een explosieve type met uranium-235, en de bom van Nagasaki van een implosie-type bom op basis van plutonium-239. De 2e bom werd Fat Man genaamd.

Waarschijnlijk had USA toch de 2e bom gelanceerd, omdat ze per se wilden weten of beide types even effectief waren en werkten in de praktijk, maar dat zullen wij waarschijnlijk nooit weten.

Wat zeker is, is dat de bom van Hiroshima veel meer mensen doodde omdat de stad groter was en precies boven het centrum ontplofte, terwijl de 2e bom het centrum van Nagasaki miste met bijna 5 km.

De Hiroshima bom had een kracht van 13 kiloton, en die van Nagasaki 21 kiloton.

Kijk de buitengewoon complete link in de Engelse Wiki over de 2 atoombommen.