Klopt het dat de oude egyptenaren heel veel verschillende oorlogsgoden kenden?

Ik zat te kijken bij Egyptische goden op Wikipedia en ik zag dat ze vele verschillende oorlogsgoden hadden, de meeste met nog een andere associatie er naast, maar toch veel voor oorlog! Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat klopt, ze hadden onder andere:

Anhur, oorlogsgod
Ankt, oorlogsgodin, mogelijk afkomstig uit Klein-Azië
Bast, godin van oorlog, bescherming van Beneden-Egypte en de
farao, de zon, parfums, zalven en balsemen
Horus, de god van de koning, de hemel, oorlog en bescherming
Maahes, leeuw-hoofdige oorlogsgod
Menhit, oorlogsgodin, "zij die bloedbaden"
Monthu, valk-hoofdige god van oorlog, moed en de zon
Neith, de godin van de schepping, de jacht en de doden, wordt
ook in verband gebracht met oorlog
Satis, vergoddelijking van de overstromingen van de rivier de
Nijl en een begin van de oorlog, de jacht, en
vruchtbaarheidsgodin
Sekhmet, godin van oorlog, pest en de woestijn
Sopdu, god van de verzengende hitte van de zomerzon, wordt
ook in verband met oorlog
Wepwawet, wolf-god van de oorlog en de dood, werd later
geassocieerd met Anubis en het hiernamaals
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, er waren bijgelovige maar de meeste egyptenaren hadden eigenlijk maar 1 oorlogsgod ze mochten niet in een andere god geloven want dat was buiten de geloofsregels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom staan er dan onder Anhur, Anat, Apedemak, dat ze oorlogsgoden zijn..?
Amadea
11 jaar geleden
Higgseltje is een meisje van 13 en weet nog helemaal niks over Egyptische goden. Leuk antwoordje verzonnen, maar het berust niet op bestaande informatie!