ziekte epidemie hongersnood
11 jaar geleden
Ik denk dat op de eerste plaats hongersnood stond omdat er veel arme mensen waren die geen eten konden betalen. Daarnaast waren de ziekten die wij nu met 1 pil opgelost hebben heel gevaarlijk. Er waren nog niet veel medicijnen en maar weinig mensen konden uberhaupt een dokter betalen. Die ziekten ontstonden meestal doordat er weinig hygiëne bestond in die tijd. De rivieren werden overal voor gebruikt, al het vuil werd daarmee weggespoeld, de was werd erin gedaan maar het was ook gewoon de bron voor drinkwater. Bovendien was er geen riolering dus iedereeen poepte in dezelfde poepgat en alles kwam uiteindelijk gewoon weer of in de rivier of op straat terecht.

Buiten dat om was er vroeger ook geen eerlijke rechtzaak. Als je werd verdacht van hekserij bijvoorbeeld werd je gewoon omgebracht zonder wettelijk bewijs.
Ook als je het niet eens was met de regering of kwam je in opstand was er grote kans dat je werd opgehangen. Vrouwen werden vaak gestenigd omdat ze werden verdacht van hoererij.
Ook gingen er veel dood bij de bevalling omdat er nog niet echt hulpmiddelen bestonden.

Toegevoegd na 1 minuut:
dezelfde = hetzelfde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Besmettelijke kinderziektes. Zeer veel (de meeste?) kinderen stierven al voor hun eerste verjaardag aan de gevolgen van mazelen, waterpokken en roodvonk. Ook verder zullen besmettelijke ziektes als TBC het leeuwendeel van de doden hebben veroorzaakt. In de 16e en 17e eeuw waren er bij tijd en wijle ook nog pestepidemieen. Ook een cholera epidemie kan voor hoge mortaliteit zorgen, zoals voor enkele jaren terug in Zimbabwe. Pas in de 19e eeuw begon met door hygienische maatregelen enige grip te krijgen op infectieziektes als de cholera (overgebracht door bacterien in het drinkwater, als bacterien uit feces het drinkwater kunnen bereiken, in die tijd een waterput met emmer, dus vul het scenario maar in).

De sterfte had dus een piek in het eerste levensjaar en nam af tot het zestiende levensjaar. Vanaf die tijd had je een goede kans te overleven tot je vijftigste of zestigste. Op die leeftijd beginnen er vaak medische problemen de kop op te steken (hart/kanker/beroerte) of de mensen stierven doordat ze geen verzorging hadden of als gevolg van de vele onbehandelde kwaaltjes en verminderde weerstand.