Zijn er nog meer volksliederen die duidelijke verwijzingen hebben naar andere landen?

Het Wilhelmus kent zo een verwijzing naar 'Duits bloed' en een ode aan de 'Koning van (Hi)spanje'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee. Want het hoofdbestanddeel van de tekst van nationale volksliederen is vaak patriottische taal. Bijvoorbeeld bij die van Ierland, Schotland, Brazilië, Canada en Mexico. Deze vertellen veel over de aard van de natie tijdens het ontstaan van de tekst.
De tekst moet soms aangepast worden aan de politieke veranderingen in een land (bijvoorbeeld Duitsland, Zuid-Afrika en Zimbabwe), of aan een veranderende relatie met een buurland. Sommige landen, in het bijzonder juist die landen met een lange periode van geen oorlog en politieke stabiliteit, kiezen vaak voor een tekst waarin de schoonheid van hun land bezongen wordt (onder andere Guyana).
Diverse volksliederen zijn gemaakt ter ere van een nationale held, zoals Koning Christiaan uit Denemarken en Jean-Jacques Dessalines uit Haiti. Terwijl andere de nationale vlag eren, zoals die van Honduras, Zimbabwe en de U.S.A.
Ook zijn er volksliederen die meer een soort gebed zijn, zoals God Save the King/Queen en God defend New Zealand. Of een oproep tot gevecht, zoals het Franse volkslied: La Marseillaise.
De strijd voor onafhankelijkheid (of het zich kunnen beroemen op) is een populair thema onder de landen (met name Indonesië) die opgekomen zijn sinds 1945.
Amadea
11 jaar geleden
In het volkslied van Liechtenstein werd gezongen over de 'deutschen Rhein', na de Tweede Wereldoorlog is dat vervangen door 'jungen Rhein'.

Het Amerikaans volkslied bezingt de beschietingen van de Engelsen van een Amerikaans schip tijdens de Onafhankelijkheidsstrijd. Engeland of de UK wordt echter niet expliciet genoemd.

In het volkslied van de DDR werd gerefereerd aan een Duitsland dat één was, dus met de BRD erbij.

In de eerste drie versies van het Belgisch volkslied werd de boom van Oranje en de Nederlandse koning expliciet vernoemd, in de derde versie zelfs uitermate negatief. Tegenwoordig is er een andere tekst op deze melodie.

Toegevoegd na 44 minuten:
Het volkslied van Zuid-Afrika begint met de vraag aan God om Afrika te zegenen, het hele continent Afrika feitelijk. In het tweede en vierde deel van het volkslied wordt wel het land Zuid-Afrika genoemd.