Waarom werd de koude oorlog geen 3de wereld oorlog?

Ik heb al een tijdje een passie voor geschiedenis en ik ben nu wel erg benieuwd waarom de koude oorlog eigenlijk geen 3de wereld oorlog werd. Omdat ze toch wel dreigde met hun wapens etc. Iemand enig idee?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (10)

omdat dit geen oorlog was die wereldwijd was het was eigelijk een beetje tussen amerika en rusland niet net als bijv. de 2de wo dit was met heel veel landen in europa en tegelijkertijd waren er nog veel meer andere oorlogen snap je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou wel kunnen maar in de praktijk zijn er dan geen winnaars,na een nucleaire aanval is het getroffen land decenia lang zwaar radioactief,met de snelheid van de raketten met behulp van satelliet en radar worden beide landen in oorlog gelijktijdig getroffen,niemand zit daarop te wachten,daarom bleef het bij een wedloop wie de snelste en beste wapens had
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De definitie van een wereldoorlog luidt dat er meer dan 2 landen betrokken zijn. Er moet een groot gedeelte van de wereld mee betrokken zijn zelfs.
Bij de koude oorlog ging het met name tussen Rusland en de VS. Echt oorlog is er niet gevoerd maar van druk was wel sprake
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan het niet precies uitleggen maar ik denk dat dit de grootste reden is: er werd bedreigt met kernwapens, Amerika en Rusland maakt er allebij steeds meer maar ze werden niet "afgeschoten" die kernwapens waren zo krachtig dat er op de plek waar ze zouden vallen geen leven meer mogelijk zou zijn. ze maakte elkaar alleen maar bang. al er echt een kernoorlog (dat zou dan inderdaad de 3e wereld oorlog zijn) uit zou breken maken ze alles kapot. einstein heeft wel weleens gezegt de eerste oorlogen zijn met pijl en bogen daarna met geweren dan met tanken ect. daarna met kernwapens en uiteindelijk weer met pijl en bogen (heel veel jaren later als er ooit weer leven komt)

ik hoop dat je het snapt en dat je er iets aan hebt ik vond geschiedenis ook altijd heel leuk om te leren. en dit heb ik dus nog onthouden.

Toegevoegd na 59 seconden:
en het ging inderdaad maar om 2 landen de rest was er niet echt bij betrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vs en de sovjet unie bouwden steeds sterkere wapens, zodat als zij aangevallen werden, ze gelijk een atoombom op de ander af konden vuren ( de atoombom op cuba van de sovjet unie was zelfs zo groot dat ze bijna heel de vs konden raken) na een tijdje kwam er een ruimte programma van de vs, die ruim van te voren de atoombommen kon zien aankomen. zodat ze wel moesten onderhandelen, en er vrede kwam. beide landen konden een groot gebied vernietigen, maar als ze dat deden werden zij zelf ook aangevallen, met veel doden tot gevolg. vandaar dat er nooit echt een oorlog is begonnen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sovjet unie viel uit een door de veranderingen die Michail Sergejevitsj Gorbatsjov doorvoerde. Dit voorkwam een oorlog. Hij kreeg hier een Nobelprijs voor de vrede voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Michail Sergejevitsj Gorbatsjov deed dit echter onbewust, omdat hij de Sovjet Unie moest behoeden voor een faillissement, hij "verkocht" een groot deel van het leger. De Sovjet Unie had er dus simpelweg geen geld meer voor oorlog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de ontwikkeling van atoomwapens hielden partijen elkaar in een wankel evenwicht. Gebruik van zo.n wapen zou als tegenreactie een nog zwaardere vergelding uitlokken. Dit blufpokerspel ging heel ver. Denk aan de Cuba crisis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is nooit een echte, actieve oorlog begonnen. De koude oorlog was een passieve oorlog in de zin dat de USA en de USSR elkaar niet aanvielen, maar zichzelf steeds sterker maakten en een arsenaal aan wapens opbouwden. De Koude Oorlog is officieel ten einde na de val van de Berlijnse Muur, en de USSR haar machtspositie verloor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kijkt naar de ontwikkeling van de Eerste Wereldoorlog, dan zie je dat het een kettingreactie van landen is van landen die partij kiezen.

Amerika werd gesteund door landen van het NAVO-verdrag, de Sovjet-Unie door de Warschaupact-landen. In het geval van een oorlog zouden in razendtempo de kernwapens worden afgeschoten op zowel de VS als de Sovjetunie én de landen waar wapens stonden opgesteld, zoals in Turkije.

Omdat die wapens in Turkije stonden en Moskou konde beschieten, wilden de Sovjets ook kernkoppen in Cuba (Sovjetvriend) plaatsen om zo de VS te kunnen beschieten. Dat escaleerde en de Sovjetunie was zo verstandig die wapens terug te trekken. De VS-raketten in Turkije bleven echter wel...

Waarom was de Sovjet-Unie zo slim om toe te geven? Omdat kernwapens die de wereld over zouden gaan met de reacties van de bevriende landen van de Sovjets (Polen, Tsjechoslowakije, DDR etc) enerzijds en de bevriende landen van de VS (Nederland, Frankrijk, BRD etc) zou binnen een uur de gehele wereld hebben verwoest.

Op minder 'gevaarlijke' plekken werd de strijd tussen de Sovjet-Unie en de VS wel uitgevochten: Suez in Egypte, Vietnamoorlog, Koreaoorlog en Afghanistan. Hier stonden duidelijk Amerikaansbevriende landen (of de VS zelf) tegenover Sovjetbevriende (of de Sovjetunie zelf) landen. Nooit stonden echter de VS en de Sovjetunie daadwerkelijk tegenover elkaar in gevechtshandelingen, gewoonweg omdat een direct treffen een kortstondige, verwoestende kernoorlog zou zijn uitgebroken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de koude oorlog werdt gedreigd maar nog niet echt wapens enz gebuikt. je kunt pas iets een wereldoorlog noemen al veel landen (meer dan 2) over de hele wereld met elkaar in oorlog zijn. in een wereldoorlog zijn ook veel burgers in betrokken. veel mensen waren bang dat het wel zou gebeuren maar gelukkig gebeurde dat niet.