wat is de geschiedenis van het symbool van Engeland?

Wat is eigenlijk de geschiedenis van het nationale symbool (de roos) van Engeland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

In de vijftiende eeuw werd er in Engeland gevochten om de heerschappij. De strijdende partijen gebruikten beide een roos als symbool. De witte roos stond voor York. De rode voor Lancaster. Het conflict werd daarom de ‘War of the roses’ genoemd, de oorlog van de rozen.
Henry Tudor van het huis van Lancaster versloeg Richard de derde, en trouwde met Elizabeth van York. Op die manier werden de huizen weer verenigd. De gemengde rood-witte roos is de Tudorroos, en die staat symbool voor de hereniging.
De universiteit van Cambridge gebruikt de Tudorroos als versiering.
Amadea