Hoe kon het dat de franse revolutie het platteland bereikte?

Op het platteland bevonden zich toch vooral boeren, die waren toch helemaal niet betrokken bij alle ontwikkelingen in de steden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Franse Revolutie heet terecht de Franse, en niet de Parijse Revolutie. Natuurlijk waren mensen op het platteland betrokken, de veranderingen die de revolutie bracht golden namelijk voor heel Frankrijk. Het platteland was bovendien niet met louter boeren bevolkt, maar ook met hun heren, en buiten Parijs waren er veel dorpen en en steden, waar ook veel mensen zich aan gesproken voelden door de revolutie.

Antwoorden (2)

om te beginnen dat te verklaren moet je weten waarom men in opstand kwam: men wilde gelijkheid broederschap en vrijheid, en boeren konden in die tijd ook nog horigen zijn en dus verplicht gratis klusjes voor de landheer doen, en deel winst afstaan enzovoorts. Ze voelden zich ondergeschikt en vonden dat zij net als de adel recht hadden op 't geld en eten/welvaart. Dat was een van de redenen waarom de Franse bevolking in opstand kwam. (alles werd ook heel goed heen en weer gecommuniceerd wat de adel niet had verwacht van 'boeren pumels')

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook als je het tactisch bekijkt is het platteland 'bezitten/veroveren' beter dan de stad bezitten, als je het land bezit verliezen de heren (adel) hun inkomsten kunnnen over een tijd niets anders doen dan toegeven aan de situatie, dus de mensen in de stad waren gebaat bij een goede samenwerken of informatie overdracht op het platteland. Toen de revolutie op gang kwam, werden ook de landhuizen van de adel geplunderd en werden ze van hun bezit en privileges onteigend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Franse Revolutie was juist een hele volkse revolutie die zo groot werd doordat hij niet alleen in de stad werd uitgevochten. Dit was dan ook waarom de verschillende directoires wel aan de macht konden blijven en bijv. in de 15e eeuw Etienne Marcels revolutie beperkt bleef tot in Parijs. De plattelandsbevolking zal politiek minder op de hoogte zijn geweest, maar men zag wel in dat er een opstand aan de gang was tegen de machthebbers die hen jarenlang hadden onderdrukt en die in grote buitenhuizen op het platteland woonden, terwijl veel mensen in honger en armoede leefden. Dat was een opstand die, vooral in de armere delen van Frankrijk natuurlijk gesteund werd. Het zal dan in mindere mate hebben uitgehaald wat nu precies de doelen en de plannen van die bewegingen zijn, maar als men de kans krijgt om in opstand te komen, dan grijpt men die en verenigt men zich bij de jakobijnen of andere groeperingen.
Deze bewustwording van het politieke leven zal in sterke mate gestimuleerd zijn door het grote aantal pamfletten, spotprenten en -dichten die zich door heel Frankrijk verspreidden.