Eeen kleine aanvulling op de de vorige beantwoorder:
In 1633 trad Tasman in dienst van de VOC en al in 1634 bekleedde hij de rang van schipper. Tasman was een Nederlander, hij kwam uit het dorp Lutjegast in Groningen.
Deze expeditie moest de kusten van het bekende Zuidland in kaart brengen, zoeken naar het onbekende Zuidland en een veilige zeeweg naar Zuid-Amerika openleggen. Tasman kreeg voor de tocht twee schepen toegewezen, het jacht Heemskerck en de fluit Zeehaen, bemand met 110 koppen. Het waren kleine, wendbare schepen met geringe diepgang, ideaal voor verkenningswerk. De ontdekkingsreis begon op 8 oktober, op de rede van Mauritius. Op zijn reis voer Tasman in een wijde boog om het Australische continent heen. Hij ontdekte de kusten van Tasmanië en Nieuw-Zeeland en bezocht de Tonga- en Fiji-eilanden.
Kijk voor meer informatie op onderstaande websites.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Abel Tasman werkte i die tijd voor de VOC en dus voor een nederlands bedrijf. (Vereenigde Oost-indische Compagnie).

Bij mijn weten was het geen ontdekkingsreis maar verschrikkelijk van koers zijn & schipbreuk wat hem op Tasmanie bracht