Welke rol vervulde de academies die lodewijk XIV oprichtte?

Lodewijk XIV heeft verschillende academie opgericht.
Welke rol vervulden deze academies ?
Welke invloed hadden deze academies op de ontwikkelingen in de kunsten ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Als jongeman danste hij zelf ballet, en hij kende Jean-Baptiste Lully die behalve opera's componeren ook danste en choreografieën schreef. Omdat in zijn eigen leven cultuur dus een belangrijke rol speelde richtte Lodewijk XIV de Koninklijke Academie voor Beeldhouw- en Schilderkunst en de Académie Royale de Danse op. Hij meende dat alle kunst in zijn rijk moest dienen tot meerdere glorie van hemzelf. Hierin duldde hij totaal geen tegenspraak, waardoor hij een groot cultureel stempel drukte op de Europese kunstvorming in de zeventiende eeuw. Deze vorm van kunst wordt daarom de Lodewijk XIV-stijl genoemd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Lodewijk XIV gebruikte de kunst om zijn grip op het land te versterken. De academies verzorgden opleidingen en via de academies werden opdrachten verstrekt. Zo werd alle kunst door de staat gecontroleerd. Gilden en leermeesters konden geen broeinest worden van politiek incorrecte kunst.
Amadea