wat stond er in de concessieovereenkomst van 1933?

De concessieovereenkomst tussen de Standard Oil Company of California, en de minister wat financien van Saoedie-Arabië, betreffende het aanboren van het eerst olieveld. Wat stond hier precies in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar stond o.a. in, dat tegen betaling van een forse som geld, Standard Oil Company of California (Socal) gedurende 40 jaar op een gebied van 160.000 vierkante mijl naar olie mocht zoeken.

"Op 29 mei 1933 tekende het Amerikaanse Standard Oil Company of California (Socal) een contract met de koning van Saoedi-Arabië Ibn Saud voor het zoeken en winnen van olie in het land. In ruil voor een forse som geld kreeg Socal het recht voor 60 jaar in een gebied van 160.000 vierkant mijl naar olie te zoeken.

Bijna vijf jaar had de Amerikaanse oliemaatschappij al gezocht naar olie voor het eerste succes werd geboekt. Op 3 maart 1938 stroomde de eerste olie uit een bron op Saoedisch grondgebied. Op een diepte van 1.441 meter werd een olieveld aangeboord wat de start betekende van een bloeiende olieindustrie."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Saudi_Aramco

On September 23, 1933, a party of American geologists lands at the Persian Gulf port of Jubail in Saudi Arabia and begins its journey into the desert. That July, with the discovery of a massive oil field at Ghawar, Saudi King Abdel Aziz had granted the Standard Oil Company of California a concession to "explore and search for and drill and extract and manufacture and transport" petroleum and "kindred bituminous matter" in the country's vast Eastern Province; in turn, Standard Oil immediately dispatched the team of scientists to locate the most profitable spot for the company to begin its drilling.
http://www.history.com/this-day-in-history/standard-oil-geologists-arrive-in-saudi-arabia