Wie waren de belangrijkste keizers van China?

Ik ben bezig met een werkstuk over China, daarin wil ik ook een stukje over de (belangrijkste) keizers van China.
Op het internet heb ik me suf gezocht maar ik kan niet echt
bruikbare info vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Het is een hele lijst. Want je hebt verschillende dinastieen.
Lijst van keizers van China

Voor 221 v.Chr. was China verdeeld in verschillende onafhankelijke vorstendommen. Het is Qin Shi Huang die ze verenigde. Hij is de Eerste keizer van China. Daarvoor, tijdens de Shang-dynastie en de Zhou-dynastie kreeg de vorst gewoonlijk de titel van koning (王 wáng). De titel bleef gehandhaafd tot in 1912.

Soms ondervindt men problemen bij het benoemen van een monarch omdat ze vaak bekend waren onder twee of drie verschillende namen, of dezelfde naam wordt gebruikt door keizers van verschillende dynastieën. De onderstaande tabel geeft mogelijk niet alle gangbare namen van de heersers weer. Het probleem hiervan ligt hoofdzakelijk in de postume namen waarvan de naam uit meer dan 20 karakters kon bestaan, deze werden dan ook maar zelden volledig gebruikt in de geschiedschrijving. In de tabel zijn de meest voorkomende namen opgenomen.

Zie link voor de complete lijst