calvinisme is een vorm van protestantisme

Luther en Calvijn waren twee onruststokers die in de 16e eeuw gingen roepen dat mensen als 'protest' tegen de katholieke kerk zich moesten afscheiden. Dat is dus de protestantse kerk geworden. Luther en Calvijn leefden wel ver uit elkaar en hadden allebei een verschillend idee van hoe een christen wél moet leven.
De volgers van de leer van Calvijn worden calvinisten genoemd, de volgers van Luther worden lutheranen genoemd.
Daarnaast heb je nog de anglikaanse kerk, en een hoop meer. Meestal gaan de afscheidingen of schisma's over wat er precies bedoeld wordt met bepaalde zinnen in de bijbel.

Toegevoegd na 2 minuten:
De nadruk ligt bij de calvinisten ook meer op een sober en dienstbaar leven. Daarom worden zuinigheid en soberheid ook tot kenmerken gerekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luther en Calvijn hadden vooreerst de bedoeling in de RKK te blijven door hervorming van binnenuit. Maar omdat ze geen voet aan de grond kregen zijn ze deze kerk uitgegaan. Je eerste zin klopt niet echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met eerste zin bedoel ik "Luther t/m afscheiden."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke ik snap het, bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde het geloof ik een beetje als grappige uitleg, ik geloof wel dat er een en ander eigenlijk wat genuanceerder ligt :)

Andere antwoorden (3)

Het calvinisme is een behoudende stroming binnen het protestantisme. Protestants zijn is breder, met meer variaties. Calvinisten zijn vrij behoudend, sobere liturgie, sterke aandacht voor de woordverkondiging (=preek).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en welke van de twee was in nederland het meest bekend en waarom ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk vraag je nu zoiets als: wat is bekender in Nederland, bloemkool of groente.
Kijk eens op wiki voor meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik bedoelde eigenlijk meer welke godsdienst in de gouden eeuw het meest in de Nederlanden voorkwam, dit is inderdaad het calvinisme. Omdat de Noordelijke Nederlanden zich in de zestiende eeuw hadden verzet tegen de katholieke Spaanse overheersing.
Een calvinist is een aanhanger van Calvijn, en calvinisme is een stroming binnen het protestantisme. Een calvinist is behoudend. Je moet je houden aan de in de bijbel beschreven wetten, anders staat eeuwige verdoemenis te wachten.
Amadea
12 jaar geleden
Het calvinisme is een stroming binnen het protestantisme, opgericht door Calvijn. Het calvinisme komt van de twee het meest voor in Nederland; er zijn wel veel andere gereformeerde stroming zoals de doopgezinden etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Van wélke twee komt calvinisme het meest voor? Zie de rake opmerking van Maeve op de vraag van theirisoftheeye bij haar antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik bedoelde eigenlijk meer welke godsdienst in de gouden eeuw het meest in de Nederlanden voorkwam, dit is inderdaad het calvinisme. Omdat de Noordelijke Nederlanden zich in de zestiende eeuw hadden verzet tegen de katholieke Spaanse overheersing.