De huidige stad Xanten is nooit een Romeinse stad geweest. Ten zuidoosten lag wel een stad, Colonia Ulpia Traiana. Dit was oorspronkelijk een castra, een legerplaats, die tijdens de Bataafse opstand van 69/70 A.D. werd vernield, en in 71 A.D. werd herbouwd. Zie de eerste link.
Over het leven in zo'n kamp/stad: zie de tweede link.
In Rome lag het dagelijkse bestuur in handen van de aedilis, een soort burgermeester. Of dat in Colonia Ulpia Traiana ook zo was of dat daar het Romeinse leger de scepter zwaaide weet ik helaas niet. De derde link gaat in ieder geval over de aedilis. Onder de vierde link vind je meer over de opbouw van het leger.