Waren de Romeinen rond 33 na christus ook al monotheïstisch?

Aangezien het Jodendom toen al bestond, maar de Romeinen ook meerdere goden hadden, (Jupiter, ect) ontstond hierbij bij mij een verwarring. Op internet valt helemaal niks te vinden, (na het intikken van het desbetreffende jaartal)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De fout die je maakt is dat je denkt dat het jodendom een deel van de Romeinse cultuur was, de Romeinen veroverden allerlei landen waarin ze niet binnen een paar dagen de bevolking konden converteren naar het geloof van de Romeinen (zeker de joden niet). Dus nee de Romeinen werden pas monotheïstisch toen ze veel later het christendom accepteerden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier kan je een en ander teruglezen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_religie#Vroege_Republiek_.286e_tot_4e_eeuw_v.Chr..29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (1)

Nee hoor!
Bij hun veelgodendom kwam daar nog de keizeraanbidding bij die tijdens de regering van Augustus (27 v.Chr tot 14 Chr.) is ontstaan.