waarom is Nederland, in vergelijking tot sommige andere landen, zo klein?

Wie heeft de grenzen bepaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet niet dat ooit het huidige België bij Nederland hoorde, tot het zich in 1830 losmaakte. Toen was Nederland dus niet zo heel klein. Maar je hebt gelijk, als ik zo naar de (weer)kaart van Europa kijk, denk ik ook: wat een vlekje is ons land!

Het beste antwoord

Op sommige vragen is eigenlijk geen zinnig antwoord te geven. Het is niet zo dat landen, net zoals pakken melk, in standaardmaten komen en dat Nederland klein is uitgevallen.
Zo klein is Nederland trouwens niet, in Europa is het de grootste van de kleine landen; er zijn meer kleinere dan grotere landen.
Maar er is wel iets over te zeggen. In 843, bij de dood van Lodewijk de Vrome, werd het Frankische Rijk verdeeld onder zijn drie zonen. Het westelijk deel werd later Frankrijk, het oostelijk deel Duitsland. Het middenrijk was een raar smal gebied, dat bestond uit de Benelux, noord-Italië en een strook land daartussenin. Dat rijk was niet levensvatbaar en viel dus in brokstukken uiteen, waar Frankrijk en Duitsland in de daaropvolgende eeuwen aan hebben zitten trekken. Door de loop der historie kwam het meest noordelijke stuk los van die grote landen; het middenstuk hebben ze wel verdeeld.