Wat waren/zijn de vroege/huidige kolonies?

Wat waren vroeger de Kolonies van Nederland. En welke zijn er nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en het Koninkrijk der Nederlanden (vanaf 1815) hebben diverse koloniën in bezit gehad. Dit koloniale rijk viel uiteen na de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens de Gouden Eeuw was de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, via de Vereenigde Oostindische Compagnie en de West-Indische Compagnie een koloniale mogendheid. Koloniën onder de heerschappij van de WIC en de VOC:

VOC:

Ceylon; huidige Sri Lanka
Kaapkolonie; huidige Zuid-Afrika;
Kust van Coromandel; lag in het huidige India;
Nederlands Formosa; huidige Taiwan
Nederlands-Indië; huidige Indonesië;

WIC:

Arguin eiland langs de kust van Mauritanië;
Loango-Angola kust gebied aan de kust van Angola;
Nederlands Brazilië; lag in het huidige Brazilië;
Nederlands Guiana; het huidige Suriname en Guyana;
Suriname;
Nederlandse Goudkust; lag in het huidige Ghana;
Nederlandse Maagdeneilanden; een aantal eilanden behorend tot de Maagdeneilanden;
Nieuw-Nederland; lag in de huidige staat New York;
Nieuw Walcheren; lag op het eiland Tobago;
Slavenkust; lag onder andere in Benin, Togo en Nigeria

Nadat deze twee monopolistische mogendheden failliet waren gegaan, nam de Nederlandse staat het grondgebied over. Onder het gezag van de Nederlandse staat kwamen echter veel veranderingen. Zo moesten bijvoorbeeld de kinderen naar school en werd de jure de slavernij afgeschaft.

Huidige koloniën zij aruba, bonaire curacaõ, saba, sint maarten en sint eustabius. oftewel de nederlandse antillen.

Toegevoegd na 1 minuut:
over de huidige koloniën is het niet zeker, omdat het geen koloniën meer worden genoemd: Aruba splitste zich op 1 januari 1986 af van de Nederlandse Antillen en werd zo een apart land binnen het Koninkrijk der Nederlanden (status aparte).

Op 10 oktober 2010 hielden de Nederlandse Antillen als land op te bestaan. Bonaire, Saba en Sint-Eustatius werden als openbare lichamen onderdeel van Nederland. Ze worden ook wel aangeduid als bijzondere gemeenten. De drie eilanden behouden in eerste instantie hun LGO-status binnen de EU. Vijf jaar na de toetreding tot het Nederlands staatsbestel zal de verhouding tussen de EU en de eilanden opnieuw worden bekeken. Curaçao en Sint-Maarten werden net als Aruba autonome landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden en houden waarschijnlijk de status van LGO. Een overgang naar UPR wordt echter overwogen.

Toegevoegd na 4 minuten:
via de reacties is er een uitgebreidere lijst gekomen, zal hem even toevoege
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat heb ik toch ook staan in mijn toevoeging,