Tot welke tijd werd de (post)koets als vervoersmiddel gebruikt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Grofweg gezegd is de postkoets verdwenen toen de spoorwegen opkwamen die deze dienst overnamen.

In de 19e eeuw werden de postkoetsen vervangen door de spoorwegen

In 1835 reed de eerste trein op het europese vasteland tussen Mechelen en Brussel . Het monopolie voor postkoetsen was in handen van de adellijke familie Von Thurn en Taxis. De postkoetsbouwers , oa de familie d'Ieteren in Brussel, zijn op tijd overgestapt van carrosserie- bouwers voor postkoetsten naar carrosserie bouwen voor de eerste auto's. D' Ieteren is nog altijd beursgenoteerd en de invoerder voor Volkswagen en Audi in België.De overgang van postkoets naar auto en trein is geleidelijk gebeurd.De uitbreiding van het treinnet ging gepaard met de industrialisering, zodat de eerste gebruikers meer uit de arbeidersklasse kwalmen dan uit de bourgeoisie. veel vlaamse arbeiders bv. namen de trein rond vier uur in de morgen om in de mijnen van wallonië te gaan werken en 's avonds terug te keren na twaalf uur noeste arbeid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100