Examen GS 2011: Wat is het verschil tussen een doelist en een patriot?

Ik moet het leren uit het boekje "Dynamiek en Stagnatie in de Republiek" dat gebruikt wordt voor de aankomende examens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rutge
12 jaar geleden
Ik hoop niet dat je mavo doet, anders moet ik maar ff hard gaan leren.. :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit is VWO ;)

Antwoorden (1)

De overeenkomst is dat ze allebei tegen de Regenten waren. Maar de patriotten waren er eerder, zij werden beïnvloed door de verlichting en het rationisme dat erbij hoort, verder wilden zij dat er meer volkssoevereiniteit kwam

De doellisten kwamen later, zij waren tgen de regenten en tegen de belastigpachters en zij waren bang voor de concurrentie van immigranten.